Prosvetni glasnik
231
ИЗВЕШТАЈИ ШКОДСКИХ НАДЗОРИИКА О ОСНОВПИМ ШКОЛАМА
ској каси има иреко 25000 динара. Налик на обо нашао сам још некодико сдучајена. Грађењу поних школа ја дајем толико исто важности. колико и доброј спреми наставника, добро удешеним програмима и ваљаној шкодској литератури, јер доиста све то и стоји једно с другим у нераздвојној вези. У оваким школским зградама. и неозимајући у обзир хигијенске захтеве, иикад се не може доћи до. ноделе разреда. г< ! е1)у тим докле год један наставник ради у четири разреда узалуд ће се очекивати жељени успех. 11 а ма тај наставник бно најбољи школски раденик; А ко ту губи ? Нико толико колпко сама омладина, која се школује. јер наставнику се чине олакшице при оцењивању, а ученици остају са много мање снреме, него што би се смело тражити кад наставник ради у једном или два разреда. То је прво. Друга је врло важна околност та, што је у многим школама београдског округа било отпуштено негде иоловина, негде две трећиае од уписаних ученика првог разреда због тескобе школске собе и због тога што само један наставник ради. Ове године мораће се отпуштања чинити још у већој мери. На неколнко места говориди су ми наставници да немају где иримити ни оне ученике, које родитељи добровољпо дају у шко.гу. Осем свега овога „нродужне школе" немају никакве будућности. Чудновато је и захтевати од наставника, који ради у четири разреда, да се још снрема за предавања у продужној школи, а и да не сномињем краткоћу времена, које је па рад у тој шкоди одређено. Ио томе дакле ваља тежитп што пре отварању шесто разредних шкода, које се могу отворити само у пространим зградама. — Све ово даје ми повода, да изјавим своје уверење, да државна власт треба да употреби све силе и све мере, да богате општине принуди да наираве нове школе. и да нађе начина како ће се сиротнијим општинама номоћи да и оне то ураде. У Нредлози Осем преддога, које сам учинио на нојединим згодним местима овога извештаја, слободан сам да учиним г. министру и ове нредлоге: 1. На многим местима жале се наставници, како им се неуредпо набављају: књиге за I
ученике, материјал за иисање, цртање и др., и огрев. Да се ово не би догађало и да ово иеби био изговор нред надзорником за иедовољан успех у шкоди, ја предлажем: да г. министар нареди најстрожије, да све овепотребе набаве одбори најдаље до 1. Септембра. Гади уверења, да је ово све извршенО) одбори да буду дужни поднети извештај, најдаље до 15 Септембра, мпнистарству просцете. На томе извештају треба да је потиисат учитељ месне школе (односно управитељ) чиј потпис уједно тврди истинитост извештаја. 2. Да би одбори вршили све закоиске одредбе и наредбе, да г. министар изволн издати наредбу: да наставншс сваку неисправност свога одбора доставља одмах надзорној власти, а ова опет да буде дуасна без оклевања узети на одговор и казннти нредседника одбора, а и чланове, ако су и оии криви, и приморати их на ноштовање и вршење законе. Да би ои- т полицијске вдасти тачно вршиле оваку наредбу, треба их учинити одговорним за сваку нетачпост у овом иогледу. 3. Чланом 94 зак. о основ. школама остављено је шкодским одбору право, да наставнику може изрећи оиомену и укор. Ја држим. да је овим наставник стављен у велику зависиост од одбора. Често је одбор неуредан и нетачан, а наставник, бојећи се пизме одборове, не сме те неуредности да јавља коме треба, као шт су ми то иеки наставници говориди. Ја држим, да су наставници доста ограничен : годишњам надзором и оценама, које стоје у свези са њиховим унаиређењем, и да нрема томе треба одбору одузети ираво оиомене и укора, и оставити га министарству. 4. На практнчна учитељска нредавања треба иозивати и стадне наставнике, који немају веће оцене од добар (3.) Истина дрлсава би се изложила мало већем трошку него до сада, ади би и корист била нзвесна. На и врло добрим и одличним наставнициима требало би оставити ириступа на та нредавања, само кад они за то осете иотребе, јер извесно је да пико неће жртвовати одмор, ако потребе нема. 5. 0 самом надзору шкода слободан сам рећи, да је он половна мера и да треба што живље тежити сталном, инструктивном надзору, јер овако за 30 (или два три више) дана