Prosvetni glasnik

193

Иза Бујачића, одмах преко пута ужичког у Сарачевцима, примећава се знатније нагомилавање гвожђаног белутка, који је боје црвемо-мрке, једар, често расут по јаспису и другим стенама. Овог гвожђаног белутка у друштву са јасписом има на више места по овој околини а нарочито по речним наносима. Али се овде цримећава да га има највшне. Местимнце се виђа и лепог калцедона и хрисопраса. Калцедона се налазп на више места у једрим приткастим и табличастим комадима, гроздастим и стакластим агрегатима, чешће има га као кора, ухкатио се по мрком и једром кварцу са

бојом белом, плавичастом и ејајношћу седеФастом. Близу Ваљева, а крај реке Граца, баш поред пута ужичког, пружа се једиа богата гвоздена руда: Хематит. Руда се налази у једрим сталактитима, у гроздастим и љусиастим агрегатима, чешће као гвоздени тињавац. Руде има у већој маси п опажа се ио нравцу куда је највише има, да се пружа у виду једне гвоздене греде, измешана са кречњаком табличасте структуре и с овим кречњаком образује на месту где се налази једно брдашце обрасло травом. (Овршиће се)

Л Е П О ПИС А Њ Е *) од в. ММЕТИЋ&.

Задатак је настави лепога писања, да ученици науче лепо и читко писати. Према томе дужност је наставникова, да своје ученике упућује не само на то, да нравилно и разговетно пишу, него још и на то, да се код њих развије љубав према чистоти, уредности и лепоти. Да би се постигао што бољи успех у настави леиога писања, треба имати на уму : 1. Како с гледишта хигијенског, тако и с гледишта траженога успеха у настави лепога писања, школа захтева, да наставник ире с-вега непрестано нази на то, да деца правилно седе за време пиС9лЊс1. Претиостављајући да ученици седе за спретном скамијом или столом у соби довол>но осветљеној и да им светлост па-

да с лева ') — сваки ученик за време писања треба да седи нраво и неусиљено, и само главу да нагне напред, а не и труп или да се чак опре прсима о ' Где нема баш оа свим удеоних окамија, какве ое данао изиокују по школама, треба ое помоћи издигнутом даоком, подметнутом нод ноге ученицима, где оу окамије одвећ виооке; а где је опет ото са овим низак, ваља се помоћи у неколико каквим подметачем под сто. При поменутим неприликама не може се брижљиво мотрити да ли ученици правилно седе за време пиоаша; за то треба овај рад удесити тако, да ђаии могу с времена на време и устајати. Што ое у овом упуству (6) препоручује, не може се све у оваквој при.аици извршити; с тога се ђаци оамо упућују на оно, шго је иа табли показано. Ако у соби за предавање лепога писања нема довољно оветлости, не треба га ни предавати. Ако иак сунчани зрапи падају чак на скамије у ооби, че се од бљештања не мозке писати, онда ту сувишну оветлост ваља отклонити. Треба на прозоре навући завеое.

*) Види чланак: „Настава лепог писања 8 у (( Просветном Гласнику 8 од године 1 883. просеетни глА .сник 1889, х 25