Prosvetni glasnik

ОСНОВНА НАСТАВА У ЕНГЛЕСКОЈ 671

гим пољима, сасвим јасно још чврсто укорењене традиционалне одлике у погледу на слободу и независност виших класа од нижих При оснивању и држању какве приватне школе влада најнеограниченија слобода, баш као и код ма каквог другог заната или трговине. Сваки може, а да ни једној власти не поднесе доказе о владању, или о моралној или научној способности, да отвори школу, употреби који год хоће метод у настави, с овим или оним књигама, а исто тако да узме кога год хоће за учитеља. По приватним школама је број ђакапросечно врло мален; ова околност, а с друге стране Факт, да интереси и циљеви предузећа имају, без изузетка, и почетак и крај у новчаном питању, објашњавају довољно зашто је школарина у приватним школама тако ванредно велика и зашто је васпитање једног детета из бољег сталежа у Енглеској уошнте скопчано с тако необично великим новчаним трошковима. Ове приватне школе налазе се често и у врло жалосном стању. Многи и премноги родитељи, који неће да пусте своју децу у огпптинску школу, само на такав начин могу да подмире трошкове у каквој приватној школи, ако сами буду хтели триети велику оскудицу. Многи такви родитељи не распитују тада толико за васпитни рад школин, за способност иредузимачеву, успсшну примену његовог наставничког особља и учила, колико гледају да школарина буде што мања; а с друге стране опет, нредузимачи, којима је главно само да добију што више ученика, односно школарине, која се унапред плаћа, не презају ни од каквих средстава и путева, да за своје заводе праве не само рекламу, него и да обману мање увиђавније оцеве. Једна особита особина овог приватног школовања је нарочита нега, коју приватне школе, где број ђака износи често само 12 или и мање, пружају индивидуалном васпитању, које је за Британце од много већег значаја и важности, но имати буквална знања. То и јесте узрок, зашто образован Енглез не преза ни од какве жртве, кад је реч о одржању индивидуалности, о благовременом потпомагању и развитку здраве и чврсте воље код детета.

Да бисмо допунили слику о енглеској основној иастави, да поменемо овде у кратко нешто и о школама, које су установљене за специјалне прилике. Ту долазе на прво место сиротињске шноле (Роог Еа\у 8сћоо1з). Свака парохија у Енглеској мора, ради одржања својих сиромаха, да подигнеједан сиротињски дом (\уогкћоизе). Али се већином удруже по неколико парохија, па се заједнички користе једним сиротињским домом. У ове долазе наравно и деца, било с тога што су примљена са својим родитељима, или било с тога што су пука сирочад без завичаја — сви домови за децу без родитеља су приватни заводи или појединих друштава За ову «државну децу« постоји, за чудо, још од 1834. год. обавезна настава, и за њих има да се стара нарочито власт, која се брпне за сиротињу. С тога су у самим сиротињским домовима створили школе, \уогкћои8е бсћоок. Међу многим замеркама, које су чињене овој установи, била је и та, да се деца навикавају и сувише на атмосФеру сиротињског дома, који личи на какву тамницу, и овој науче да сматрају и сувише као своју рођену кућу. С тога су још 1845. г. почели да одвајају школе од сиротињског дома и зидају тако зване сИеМс^ \уогкћоизе 8сћоо1§. У новије време, најпосле, многе сиротињске власти воле више да шиљу децу у најближу јавну основну школу. Од 647 Роог Еаду ХЈшопз кориоте се већ 266 основном школом; 271, већином сеоских, срезова имају ^огкћоизе 8сћоо1з, а 110 сћб1;пс1; \уогкћои8е8сћоо18. Над овим сиротињским школама води надзор преко четири инспектора, који су нарочито за то поотављени. Даље има још радничких школа (СегШес1 Г п (1из1г Ја1 8сћоо1б, 1)ау 1пс1и8кча18сћоо1з и Тгиап!; 8сћоо1б) и завода за поправљање (КеЈогша^опеб). Закони, који се односе на њих, гласе у изводу овако : Дете испод 14 година, чије је васпитање јако занемарено — већином дете пијаница и пропалих родитеља — може бити осуђено да похађа какву дневну индустријалну школу. Дете исиод 14 год , које се налази ваи сваке родитељске контроле, може — с пристанком родитеља — бити смештено у какву Тгиапћ-школу. Дете испод 14 година, од родитеља који су злочинци или у великом степену неморални, може