Prosvetni glasnik

ПРОСВЕТНИ КОВЧЕЖИЂ 317 ; #

ПРОСВЕТНН

ГЛАСОВИ 0 ШКОЛАМА Научни курсови у Јени 1896. год. — Од 22. јуда (В. августа) до 11. августа (23. августа) о. г. држаће неки проФесори университета у Јени нарочита иредавања за наставнике средњих и основиих школа из природних наука, из ФидосоФије и педагогике, и из немачкога језика. Предавања из ириродних наука обухватиће: астрономију, ботанику, Физику и зоологију. Она ће бити удешена за иаставнике средњих шкода. Предавања из фшшсофијс и педагогике обухватиће: увод у ФилосоФију, Физиолошку психодогију, дидактику, школску хигијену п теорију наставе ручнога рада. Ова предавања могу слушати и наставници основних шкода. Курс из пемачког језика биће удешен за странце. Уз вежбања у говорењу и писању биће предавања из пемачке дитературе и немачке историје. За сдушање предавања плаћа се, и то према броју часова предавања.*)

Опгати распис за све женске школе, сеи основних, у Немачкој. (Распис министра просвете у Немачкој, од 31. маја 1894. год). 1.) Број ученпца ни у једном разреду не сме бити већи од 40. 2.) ГОколске учионице морају бити тодико простране да, при одговарајућој висини, на сваку ученицу дође 0 - 8 т' 2 површине, а и при мањем бро.ју ученица не сме соба, бити мања од 24т Ј површине. У исто време треба се постарати: да свака шкодска соба буде довољно осветљена; да вентидациона система дозвољава довољно проветравање; да су ученице закдоњеие од разних пепогода; да прозорп имају завесе, ради заштите од јаке сунчане светдости; светдост мора упадати у собу с леве стране ученица. 3.) Школски стодови и клупе морају одговарати величини појединих ученица и да су тако намештени, да ученице у њима могу радити и седети без штете по здравље. 4.) Вешалице (чпвилуци) за шешире, мараме и огртаче да се поставе у ходницима. *) Ко би од српских наставника хтео да слуша ова предавања, може се поб.шже известити о програмима нредавања и о утврђеним погодбама код д-ра В. Бакића, про®есора Вел. Шкоде у Веограду. просввтни глдсиик 1896, год,

К0ВЧЕЖН1 5.) Да се код шкода са 7 и впше разреда подигну и Лепо уреде нарочите иросторије за певање, цртање и гимнастику. — Тако исто ностарати се за собе, у којима ће се бавити учитељи и учитељицо за време одмора и слободног времена. 6.) Код сваке шкоде мора бити довољно пространа башта, дворана, или које друго место, где ће се моћи ученице слободно кретати и играти за време одмора. 7.) Треба нарочитим уређсњем створити могућност, да ученице своје књиге и ствари, које им код куће нису потребне, могу остазити на сигурном месту у шкодп. Торбе и др. ствари треба ученице да носе под надзором старешина, да се не би тим стварима много теретиде. 8.) Највећи број недељних часова износи: у првој години 18, у другој 20, у трећој 22, у четвртој 28, а за остале године 30. Сви предмети девојачких школа опште су обавезни. 9.) Где из здравствепих обзира буде потребно ослобођење од наставе у којем техничком предмету — оно ће се оснивати на лекарском уверењу. 10.) При грађењу распореда часова треба обра-' тити пажњу на то, да часови, у којима се нарочито очи напрежу (читање, писање, цртање, геограФија, ручни рад), падају у најсветлије доба дана. — Да часови из веронауке буду но могућству увек у почетку наставе. — Да се избегава распоред некодико часова једно за другим, нарочито код предмета, ири којима се мозак ученица јако напреже. 11.) После другог часанастаје одмор од 15 мин., иначе између свака 2 часа по 10 минута. Ако је нотребно да настава траје 5 часова узастопце, онда између четвртог и петог часа мора бити одмор од 15 минута. 12.) Бар за време већих одмора треба све ученице да изађу на поље, те да се школа за то време проветри. Ако само време дозвољава, ученице треба за време одмора да се крећу и да се играју у слободном простору. 13.) Тежиште школског рада је у настави. За домаће задатке могу се давати само такве ствари, за које су се ученице у шкоди толико спремиле, да их код куће могу самостално, без ичије помоћи, решавати. 14.) Време домаћег рада треба да је: за ниже разреде највише 1 сахат дневно ; за средње разреде највпше 1 1 / 2 сахата дневно. за више разреде највише 2 сах. дневно. 41