Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПЦС

827

из самог задатка, док међутим дете везује рачуиску радњу само за извесне изражаје из задатака. Тако и. пр. кад дете у задатку чу.је ове речи: добије, .још. свега, за све време, скупи и т. д. то одмах казује, да се те радње врше сабирањем. Илк речи: изгуби, прода, да другоме, потроши и т. д. везује са одузимањем. Тако исто и код осталих радња. Ја сам могао врдо лако такве обмане откривати на тај пачин, што сам сам задавао деци задатке, у ко.јима има изражаја везаних за сабирање, ади се сам задатак израђује одузимањем или другом ко.јом основном рачунском радњом. У таквим случајевима се увиђало одмах. у коллко је та — логичка — страна рачунске наставе сигурна. — Исто тако, ја сам побуђивао наставнике, да избегавају задатке, ко.ји немају везе са стварним животом и који, према томе, неће моћи да послуже као средство за лакше кретање, лакшу примену воље ученикове у познијем животу, када иочне у њему самостално живети. Геометрија, у народној школи такође има вредности само тако, ако је у служби практичних циљева. С тога поједине геометриске облике не треба проучавати независно од ствари и независно од њене практичне Функције у животу човекову. С тога је било оправдано настојавање потписанога, да се основни геометриски облици не уче одмах као апстрактне Фигуре, већ на самим предметима. А када је с тиме свршено, т. ј. када су упознати основни облици, тада се прелазило на практичну страну, као што је: израчунавање површине, запремине, употреба тих облика у ^ивоту и т. д. Најпосле у нар. школи није довољно, ако се поједини облици апстрахују са ствари и проуче, већ је потребно, да ученици пођу и обратним путем, т. ј. да замишљене облике из своје духовности дају мртвој материји. Тај задатак имају ручни радови у народној школи. У овој години су се ручни радови с успехом предавали само у женским школама и грађанској школи. У основним мушким школама ручни радови се нису предавали с тога, што није било ни правилно образованих наставника за то, ни потребних просторија, ни довољно алата и материјала. На крају овога свога расматрања о раду београдских основних школа, држим, да би мој извештај био непотпун, ако не бих предложио начин, како да се поради на отклањању ових неправилности у школском раду наших учитеља. Јер треба имати на уму, да сам се ја овде задржао само на стварима понајзначајнијим, а, сем њих има још безброј ситнијих неправилности, које нису ни могле стати у обњму оиаквог извештаја. Тај начин је, да министарство просвете и црквених нослова изради детаљне инструкције, по којима се мора кретати настава у основ. школи. Овако пак свакојако, до извесног степена, је неоправдано тражити од учитеља правилан посао, када га за то у свему није спремила ни школа, ни досадашња пракса, и када нема могућности ни за самосталан рад због одвећ сиромашне литературе педагошке.

II. Здравље ученика По ранијем предлогу потнисанога београдска општина је поставила још једног школског лекара, те тако ће од сада бити два школска декара у Београду и они ће моћи да врше сталан санитетски надзор над