Prosvetni glasnik
НАУКА И НАОТАВА
177
једине, особито сиротније, општине не могу да издрже. Има школских зграда по селима, које су читаве палато, какве се могу видети по највећим градовима западних држава, због којих су се грађани презадужилн, иа је то рђаво утицало и на околне опгатине, које су хтеле да граде школу. У Ворчу, округ крагујевачки, чак је и нужник под школским кровом и од тврде грађе, а, у колико се сећам, нема довољно станова за учитеље! Каткад у некој општини има и новада и иодесног земљишта за грађење школе, али се грађанп не могу да сложе око места на којем треба да се баш начини школа. У Ботуњу, окр. крагујевачки три пут је излазила комисија и бирала земљиште за школу; било је гласање и пред министарским изаслаником; месни свештеник, добар пријатељ школин, поклањао је лепо место на којем би се подигла, и све то није било доста. Кад је стара школа затворена, кад је школска општина подепана па придодата жировничкој и цветојевачкој школској општини, онда су се грађани, после године дана, сложили, и сад имају нову школу У Ирово, у округу подринском, изашла је комисија и изабрала место, ишао је после ње министров изасланик, а после њега опет комисија, у којој је био и окружни начслник, и једва је деФинитивно одлучено, где ће се школа начинити. У Пожаревцу има готов новац у штедионици, изабрато је и земљиште и г. министар је одобрио да се може откуиити и на њему нодићи школа; и у новој школској години могао је и овај град имати бар једну добру зграду за школу, али се није стигло, није се имало кад због избора и увођења у дужност општинских часника! У Л.есковцу, у округу београдском, комисија је изабрала место, које је било најбоље и на средокраћи. Ну, месни свештеници нису били задовољни, па су се жалили и тражили поново комисију, јер су навели да имају још боље земљиште, иа још и бесплатно, да село не мора куповати. Одређена је нова комисија, која је иоднела извештај да јој никакво ново земљиште није ни показано, и тако су узалуд нотрзати људи да виде она места, која су видели и раније прегледали. Бржем подизању зграда за школе сметало је и то доста, што је нроцедура док се не отпочне зидање врло дугачка. Ваља да пзиђе комисија и избере место, министарство просвете треба да одобри тај избор, и онда се акта враћају начелству да се у грађевинском одељку начини нлан и предрачун за грађевину: Сад се ово шаље опет министарству просвете на одобрење, а оно упути министарству грађевина на оцену. Кад ово одобри план и предрачун, враћа се министарству просвете и оно одобри грађење. Ну, пре грађења мора се држати оФертална лицитација, коју одобрава министарство грађевина, и онда иочиње да се гради. Ну, и ово није све. Некад се морају да држе и две лицитације, каткад грађевински одељак у начелству неће да начини план и предрачун по наредби министарства просвете, наводећп да нема кад због других служпросввтни г ^асник, II књ., св. 2., 1902. 12