Prosvetni glasnik

221

ставном грађом, која се у I разреду у опште обрађује, као што је нпр. чланак душа. Ови чланци уношени су несумњиво стога што се мисли да у читанци треба да буде од свачега понешто, јер читанка и јест као нека мала енциклопедија знања. Али то баш и јест главна мана „читанчицама" свакога писца ових Буквара. Г. Чутурило се највише старао да наставна грађа буде распоређена по неком вишем принципу, који би се могао правдати. Пу и његов „читаначки део" није изгубио енциклопедијски карактер. И он је унео многу срађу без обзира на начело концентрације наставе. 3. У свих писаца има и добрих чланака у овом делу. који се могу са успехом обрађивати у I разреду. Њих само треба пробрати и правилно распоредити, а понеке и поткратити макар само у толико у колико ће се изоставити завршне поуке. изреке или пословице. д Суд је наш о поднесеним букварима: да ни један нлје тако удешен да би се могао препоручити за прву ручну књигу малих ученика и ученица I разреда основне пшоле. А да би се жеља Главнога Прооветног Савета као и господина Министра просвете остварила да се добије један потпуно добар буквар, ми предлажемо: 1. Да се из ових ает буквара састави један нов. У ноче буквар да се унесу најподесније слике, уз које ће доћи и нормалне речи. У њ да се унесу речи и реченице, које ће се одабрати из поднесених. 3' њега да се унесе и оно чега нема у поднесеним букварима, а у смислу иапгах предњих напомена. Тако исто да се распоред градива удеси према преднжм напоменама. На овај начин наша ће школа добити нов буквар, који ће у истини одговарати намењеној сврси. 2. Из „читаначког дела" сваког буквара да се нробере све што је најбоље; у понеким чланцима, који ће се узети, да се учине и неке потребне измене, па да се све распореди по начелима данашње дидактике. На овај ће се начин добити нова читанка одвојена од буквара која ће опет одговарати својој сврси. 3. За нови буквар и нову читанку да се напише методичко уиутство за учитеље. Без методичког упутства не треба нуштати буквар у примену, ако се искрено жели да прва ручна књига за мале ученике буде одиста и срећан почетдк у школском раду. Нови буквар и нова читанка према овом нашем предлогу могу се саставити за неколико дана. Према томе нема бојазни да за идућу школску годину нећемо имати остварену жељу Главнога Просветног Савета и господпна Министра просвете да имамо нову добру ручну књигу за I разред основне школе. Ако Главни Просветни Савет усвоји овај наш предлог, онда смо слободни предложити му још н ово: да се свих пет писаца поднесених пет буквара награде за њихов уложен труд и то овако: 1. Цекупна је награда X. 2. Буквар -ј- Чнтанка -)- методичко упутство = X. 3. Буквар -(- Читанка == методичком упутству. 4. За Буквар и Читанку да се даде 1 ј 2 целокупне награде X. 5. За методичко упутство да се даде '/•> целокупне награде X кад ва израде. просветни гдасник I. «њ., 3. св., 1904. 15