Prosvetni glasnik

228

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

У чланку: „звук и глас" иисац унотребљује велика слова; то исто чини и у чланку: „шта говоримо о стварима?" Од куда употреба великих слова, пре но што се она познаду? Градиво у тим чдандима покушано је да се изведе у врло неправилним стиховима. То не сме бити. Стихови и у Буквару, морају имати нравилан ритам и слик. Тек после тога долазе: мала и велика слова. Ту ноступа овако: Излаже у четир линије прво мало, па онда велико писано слово; до њих долазе мало штампано, и велико с иницијалима. То је сасвим неприродно. Право велико слово се и не показује, већ одмах украсно слово, које се налази само у извесним лукративним издањима. Украсним словима на овом ступњу нема места у Буквару. Добро је, што за чативо узима већином лепе пословице, а рђаво је, што има и таквих ствари које су деци врло далеко, те се не могу објаснити. То исто важи и за поједина имена, која се ретко чују. Имена српских река, планина, градова и покрајина, премашају круг дечијег сазнања на том стунњу, те и то у Буквару мора отпасти. Овај чисто букварски део, написан је на погрешној основи и без доследно изведеног система, те се с тога не може овакав, какав је ни поправити. нити примити за школски уџбеник. Да рекнем коју реч и о читпнци. Бушљетић је груписао чативо у пет одељака, и то: школа, кућа и дом, домаће животиње, друштво, отаџбина или домовина. Кад узмемо да су домаће животиње у дому, онда би тај одељак могао да се споји са одељком дом. Како би се у та четир одељка могло унети доста градива, које би служило за образовање срца и духа детињег, ипак тим распоредом није обухваћен цео круг дечијег сазнања. Но кад би и прихватили овакав распоред, ипак је избор чатива некритичан. Тако би из ове читанчице морали отпасти као по све лоши чланци : у I одељку 3. На почетку школске године; 4. Дете које зна читати; 6. Дете које не зна читати: 7. Шта вреди школа?; 9. Најбољи друг; 11. Несташни Јоле ; (ту помиње слишавање и клечање, чега у доброј школи нема); 14. Мала Добрила. У II одељку, 16. Учимо се!; 17. 0 кући; 19. Наша соба. У III одељку има много чисто дескриптивног чатива, које, онако какво је не подноси за Буквар. Ту би отпали скоро сви написи. У IV одељку, 42. Како је лепше (н ако је то лепа Змајева песма ипак није за Буквар); 51. Петар и Радан; 61. Не псуј; 69. Апсеник; 72. Мачак и Мишеви (због сувише учевног закључка). Из У одељка, 76. Молитва малог Србина; 77. Живео нам Краљ (ваља заменити лепшом песмицом): 79. Српска Земља (за I разред сувише рано). Добри су чланци: 3. Добар почетак; 4. Учтиви ђаци (само би ту требало заменити играње ораха, са другом лепшом дечијом забавом, јер је у игрању ораха почетак навике коцкању); 18. Ветар и деца; 20. Жишке; 22. Ватра и деца; 23. Не играјте се око бунара; 24. Лествице; 25. Кола; 26. Ножнице; 28. Страшљивац; 29. Кажи хвала; 30. Кућни закон за школу; 43. Милица; 45. Пас и Мачка; 47. Хроми и слепи; 48. Труле јабуке; 49. Свађа; 50. Врабац под капом; 52. Коштице; 53. Говори истину; 55. Јаре и вук; 56. Голуб и чела; 57. Рђа за злато не пријања; 58. Мирко и Радојица; 59. Несташни дечаци; 60. Не лажи: 62. Квочка ипилићи; 63. Добро дете; 64. Три лептирка; 65. Лакоми Миш; 66. Што није твоје не дирај;