Prosvetni glasnik

1ГР0СВЕТНИ Г.1АСНИК

Према свему, ни овај Буквар с Читанком, не може се ирепоручити за уџбеник у народним школама Краљевине Србије. Т. Буквар Стеве Чутурила. Поред поднесеног Буквара, Чутурило је написао опширан коментпр, у коме излаже методску страну, које се прндржавао пишућп овај Буквар. Главни циљ је Буквара, да послужи као средство да деца науче писати и татати ; поред тога он треба за концентрацију других наставних предмета. Па ипак, Буквар не сме постати вежбанка за цртање и лепо пнсање, нити уџбеник катихизиса, библије и других наставних иредмета. За то је противан да у Буквар уђу: почетничка цртанка и збирка примера за припрему у писању. То долази у упуство. Он је то унео у Буквар за то, тпто се то тражило у самом стечају. Слажем се с разлозима које он убедљиво наводи. За то у Буквару треба изоставити н једно и друго. Чутурило је дао у одељку: примерци за уводна вежбања у основна нисања леп избор саставних потезова, између којих учигељ може узети све оне који му за то буду требали. Но ово треба да уђе у букварско уиутство. То исто важи и за иримерке за почетно цртање. Прелазећи на сам Буквар напоменућу ово: Чутурило га назива Словарицом. Тежња за новинама опажа се и код овог писца. Држим да је непотребно уводпти овај нови назив, пошто Буквар за то има историско право. Поред тога „Словарица" је као наставно средство, које Немци зову „Безекаб1еп" стекла већ одређено име. Не треба увођењем овог назива за прави Буквар иравити пометњу. Писац се држи при састављању Буквара аналитично-синтетичког метода са нормалним речима. Овај метод је у Немачкој и код свих модерних народа усвојен од свих важнијих педагога. Он је толико разрађен и усавршен да му се тешко може што ново додати, а тешко га је п оборити другим каквим методом. Он је у српске школе уведен од д-р. Г Б. Натошевића, који је написао први Буквар по том методу, који се у нашим школама дуго употребљавао. Његов Буквар јо 1885 године заменио Чутурилов Буквар написан по истом методу, а пре седам година замењен је његов Буквар Јовићевим, који је од тога метода у неколико одступио, увођењем Словарице. Свој садашњи Буквар, Чутурило је са свим прерадио. Његов стари Буквар је био написан по чистом методу писања с читањем (геше ЗсћгеШе^е -те!ћо(1е), где се после припреме, о којој Чугурило у свом коментару опширно говори, а на коју се ја овде нећу обзирати, предузима писање и читање с писаним словпма. После тога се познају штампана слова дидактички, ово је свакако најоправданије и најбоље. Но како је Натошевић употробљавао мешовити метод иисања с читањем, већина старијих учитеља се навикла на то, те се код њих појавила опозиција против овог Чутуриловог покушаја, да се прво пређе писање п читање с писаним словима. Да би ту опозицију заа,овољио, Чутурило је сада нашао начина, да споји чисти и мешовнти метод писања с читањем, те је на левој страни узимао само грађу с писаним, а на десној грађу са штампаним словима. Тако би могли они који хоће да се служе чистим методом писања с читањем, прећи најпре грађу с леве стране. пн се носле вратити на шта-мпана слова с десне стране. Они опет који хоћеда се служе мешовитим методом, могу код једиог слова предузимати обе■стране. Свакако је ово лепа мнсао, која може задовољити све учитеље, слу-