Prosvetni glasnik

286

1902 године Грди су имади: 1) у Филипопољу, једну основну школу за дечаке, 1 за девојчице, 3 материнске школе. У свима иак било је 684 детета (грчко становништпо броји овде 6000 душа); 2) ио варошима и селима у овоме крају, не рачунајући ту све нове школе које нису овлашћене, и које су отишле под окриље цркве): 9 школа за дечаке, 3 школе за дево.јчице, 9 мешовигих школа, 210 материнских школа. У свима има 3617 деце (становништво грчко броји 42.950 душа). Целокупни трошкови оцењени су на 50000 динара на Филипоиољ, и на 61.000 динара на остале области. Трошкови су покривени нешто мало контрибуцијама неких родитеља, који нису сиромашни, а готово већим делом иоклонима. Извори — Ови су поклони различног порекла: 1) Они су произишли од милостиње. — У свакој цркви грчког ритуса, при уласку у цркву, налази се сто, на коме се налазе четири бакарне кутије, четири дискоса, као што се то вели у земљи. Свака од ових кутија има своју посебну намену: у првој је приход од продаје жутих воштаних свећа које се употребљавају при црквеним обредима; друга је намењена свештеницима; трећа је намењена одржавању цркве, четврта је намењена нтколи. Често пута налази се још једна кутија која је обешена о стуб, и која је такође намењена школама. Овај извор је међутим доста мршав, јер народ, који није толико богат, није ни милостив; мисли се такође да свештеници врло често пресипају из других кутија у своју. 2) Својевољне контрибуције родитељске — оне су врло ретке, пошто је већина чланова у једној оиштини сиромашна. По селима посто.ји обичај да се дају поклоии учитељу или школи, и то у дрвима за огрев, вину, житу, јајима, живини итд. При свршетку жетве оставља се известан проценат од сто за школу. Сем овога свак плаћа зарад истога циља таксу за школу коју је вдада одредила, а међу тим ни један се Грк не користи правом, које тим плаћањем добија, да школује своју децу у бугарским школама. 3) Поклони манастирски. — Манастири су покадшто друштво врло слободних навика и обичаја, али у сваком случају придржавају се врло строго правила. Чланови раде заједнички на експлоатацији земље, коју има манастир; братија, калуђери нижег реда служе као слуге и одржавају метохију. Манастир сам по себи на каквом лепом природном положају, често је као какав хотел у који долазе богате породице да проведу по неколико летњих месеца. 25 Отуда он има често врло велике корисги, да може активно уделовати у одржавању школе. 26 25 Учитељ попгље листу деце, која не долазе у школу; председиик општине казни њихове родитеље са казном од 1 до три динара; у поновљеном случају окружни одбор повећава је од 5 до 40 динара. — Извештај 6. 26 У 1902 години од 236108 ученика њих 41500 оставили су школу у тову године. Извештцј Бр. 52.