Prosvetni glasnik

НАУКА. И НАСЈТАВА

287

4) Л.егати и поклони богатих сународника — хомогена. — Тако се зову банкари и трговци јелинске расе, који су распрострти скоро свуда изван државе грчке. Многи од њих имају велика имања и богатства којима племенито и издашно помажу своје компатриоте, кад су у нужди. Често пута они су наређивали да се о њиховом трошку подигну у Грчкој, ил.и ван ње, најдепши споменици, и њихова илеменитост доноси им најлепше реноме: они то шго је најглавније чине за живота. Сав грчки свет познаје имена ових славних евергета, добротвора. Најславнији је у Бугарској Марасли који је засновао једну књижницу, у којој се публикују, преведена на грчки, сва урнек дела туђинска; он је дао две стотине хиљада динара општини филипопољској ' за подизање и одржавање гимназије која носи његово име. Други један Грк дао је двеста педесет динара за одржавање гимназије и основних школа у Филипопољу. Администрација — Употреба ових средстава, надзор, врховна управа над школама поверена је грчком владики (митрополиту), кога помаже у овом послу један одбор од изабраника. Учашће дано свештенству у васпитавању и школовању деце објашњава се овим разлозима: 1) конФесионалном важношћу школа; 2) помоћима које делом доноси свештенсгво; 3) традицијом, школе грчке постојале су много нре ослобођења бугарског земљишта, и тада су њима управљали и одржавали их свештеници. Овај одбор утврђује школски буџет, именује службенике, бира и одређује књиге и утврђује програм учења, и све то по теориском одобрењу изасланика бугарске владе. Наставници — Наставници су по основним школама: учитељи и управитељи. Управитељи имају поред свога разреда и управу над школом, бирају се по могућству између оних, који су добили диплому о свршеноЈ гимнззији грчкој. Учитељи (дидаскали) и учитељице већином су пређашњи ученици гимназијски, који су довршили своје гимназијско образовање и који су добили дипломе о свргаетку својих студија, ове се дипломе равнају са дипломама бакалореата, ма да их бугарска влада неће да призна. На овај начин не постоји велика лровалија између основне школе и гимназије. Како нема довољно наставника, овим се учитељима додају тако звани граматодидаскали (учитељи азбуке), од којих се просто тражи да су свршили четири или нет разреда гимназија. Плата варира према школама; она износи обично 600—800 динара за дипломиране учитеље (500 динара за учитељице) и 300 динара за оне друге. Треба овоме додати још да ту врло често долази стан, а покадшто и својевољни поклони родитељски. Унапређења нема, као год што нема ни почасиих награда; у посао се улази врло млад и на том положају се и остари. Настава — Основна настава траје обично пет или шест година 'Гешкоћа се увећава нотребом да се паучи читати и писати двајезика, 19*