Prosvetni glasnik

494

ПРООВЕТНИ ГДАСНИК

Овај нови елеменат назвао је Мендељев Њутониум, у част великог испитивача природе, Исака Њутона. Пошто се сва умовања о етру осниваЈу на хипотезама, то се не може сматрати да је и питање о етру овим решено, већ само да је представа о овој супстанци прецизирана. Ј. Д.

МОРАЛНЕ, ДРУШТВЕНЕ И ФИЛОСОФСКЕ ОТУДИЈЕ СА НАЦИОНАДНОГ ГДЕДИШТА (НАСТАВАК) Кад би Држава хтел.а напустити свако управљање, под изговором да искључиво заштити „мишљење оцева", иодигнуто тако на догму, тада би требадо избацити из школа сваку моралну наставу, ма каква она бил.а; тада се не би емело нанадати пред децом самоубиство, јер њихов отац може бити присталица самоубиства; не би се смели нападати сл.ободни бракови, јер њихов отац може бити присталица слободних бракова; не би се смело учити о поштовању својине, јер њихов отац може бити непријатељ својине; не би се смело говорити о јавном реду, о закону и о уставу, јер њихоВ отац може бити анархист. Избришите из школа чак и име Отаџбина и укините у њој Француску заставу, јер има социјалиста, за које су заставе само идузије различито обојене, за које је отаџбина остатак религиозне идолатрије, метаФизички ентитет, противан хуманитарним идејама; има социјалиста за које нема ни Француза ни Немаца, него само, на једној страни, пролетери, а на другој капиталисти, који су непријатељи. Отаџбина је, за каквог скептика који се ослободио заблуде, реч која је тако близу идеологије као реч Вог, и извесно је, да, ако су се изврпшли злочини у име Бога, извршили су се, такође, и у име Отаџбине. По нашем мишљењу, најбољи начин да се утиче на моралност деце или младића, и то без обзира на религиозна мишљења — то би било управо изнети им морал у грађанском и патриотском виду. Према извештајима учитеља и инспектора о резултатима моралне наставе у у школама, патриотске идеје и осећања учинили су у срцима омладине на,ј-јаче успехе. Данас је, изгледа, потребно пре умеравати него подстицати код деце у нашим школама народно одушевљење. У лицејима и колежима, унутарња дисциплина и морално васпитање могли би се изложити као битне Форме цивизма, и сви би их, под тим новим видом, примили. Требало би показати у лицејском животу изучавање народног живота; у поштовању правила, иницијацију поштовања народног за-