Prosvetni glasnik

496

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

ГЛАВА ТРЕЋА Историска и политичка настава I Рђаво схваћена, историска настава губи се у детаљу ситних догађаја којиданас немају никаквог смисда. 2 Боље схваћена и везана за опште

подитички Фанатизам и узајампа мржња странака; опасност од њих у патриотском погледу. Франд} г ска треба да је уједињена. Пожтовање имања људске личности. Начело својине. Дотреба својиие у друштвеном, народном и међународиом погледу. Својина у Француској. Правда и братство. Различни облици милосрђа. Пожртвовање. У1. Држава и закони. — Основи јавног ауторитета. Француска држава. Истински и лажни смисао народног суверенитета. Влада. Разии облици владе; њихове користи и њихове опасностп. Одлике и мане француза у политичком погледу. Политичка несталност и опасности од ње. Револуционарни дух. Војска, војник- Обавезна служба; војничка дисциплина. Војничка храброст у Француској. Наше одлике и наше мане у победи и у поразу. Дужности грађанина према држави. Покоравање законима, данак, гласање итд. — Грађанска права. Лична слобода, слобода савести, слобода рада, слобода удруживања. — Дужности и права Влада. Онасности ауторитаризма и опасности анархије. Истинска и лажна слобода. Истинска и лажна једнакост. Користи и злоупотребе духа једнакости у француској. Озбиљност и све то већа тешкоћа друштвених питања у наше време. УП. Узајамни односи народа. — Међународне дужности и права. Међународиа солидарност. Потреба сталиог проматрања сваког питања са међународног гледишта. Човечанство. Љубав према човечанству и измирење те љубави са љубављу према отаџбини. Истински и лажан патриотизам; истински и лажан хуманитаризам. 5 УШ. Басељена. — Општа отаџбина. Општа симпатија. Љубав према природи. Дужности према нижим бићима. Човек, светски грађанин. IX. Идеално друштво духова. — Веровања која се односе на духовну отацбину и на божанску варош. Кантова »владавина циљева." Важност ових веровања са гледишта приватне и јавне моралности. —Поштовање које дугују Држава и личности овим веровањима, у њиховим различним облицима: природна или морална религија (Кант), позитивне религије. — Санкције морала. Санкције савести. Друштвене санкције; основи кажњивости. Веровања која се односе на највишу санкцију. — Границе позитивне науке: непознато. Скромност научењака. Мета®изички и морални основи свакога веровања у један невидљиви свет, и у крајњи триумФ моралитета у васељени. Каквом програму ове врсте, који би се могао развити од другог или од трећег разреда, додајте програм »грађанске наставе, обичајног права и политичке економије«, који је већ усвојен у основној настави. Да ли би морална и грађанска настава овако уређене, у више или мање елементарним облицима, али у исто време научним и одушевљеним, са примерима позајмљеним из историје, да ли би била некорисна за наше ученике класичке наставе. равнодушна за њихово морално јачање као ђака, као људи. као грађана? 2 Уђимо у наставу историје, онакве каква сувише често постоји; присуствоваћемо истој операцији сгатпгпд-а, бубања, на шта смо већ наишли у настави природних наука: идеал је овде претварање ученика у ФонограФе. Ја читам у једном -саставу: — ; ,Нови краљ француски, Ед (887—898), хтеде успети да га призна Ак-