Prosvetni glasnik

ваткл и насгава

51

Али се данас све всћма увиђа, да те две врсте завода троба заменити једном средњом школом, која ће у себи сјединити све врлине и гдавне задаће средњег завода, какав данас треба омладини и народу и држави, где ово поетоји ради народа у њој а не сматра народ голим оруђем. До сада су родитељи и деца морали да се одлуче на један или други завод још у времену одмах по свршетку основие школе, када се није могло знати, за који ће позив дете имати највигае воље и дара. Усљед тога је многа млада снага залутала, закржљавила и нрлпала,- што се не само у оној кући већ и народу и држави лоше ~ осетило. Средња школа ннје и не може па онда не сме ни бити никакав стручни завод, ни јсзички ни иначе, него завод за опште образовање, завод који ће ту општу образованост својој омладини пружити у ширем обиму и темељнијој обради него пгго ово чинн народна школа, на коју ће та јединствена средња школа органично надовезати свој рад. Јединствена средња школа удесиће нрема тој својој задаћи сво.ју органнзацију и свој рад тако, да ће из наставна плана избацити сваки језички и други баласт, па ће савршенијим методом у обрађивању језгра свих предмета омладину ослободити сада уобичајена преоптерећивања са класичним језигима, које гкоро редовно прати тотално непознавање језика модррних, кобиа поврганост у преважним за живот математским и природним наукама, гаго се у животу љуто свети омладини и народу у којој таки заводи тако рећи баш класично раде против животних интереса целине. РсФормом данашњих средњих завода у истакнутом нравцу: касирањем гимназија и реалака и установљењем јединствене средњо школе са онште образовним позивом и таком основом за рад, добиће се времена за дисциплине математске, природописне које се даљз не смеју игноровати, а бољим методом, који ће баталити свако цепидлачење и педантско нстеривање ситница, изузетака и у опште ствари споредних, сачуваће се омладина оног преоптерећивања — наиме и са вангаколским пиеменим радњама, с којим многи наставнички полетарац н остареле небриге хоће да истичу своју ревност односно заклоне свој комодитет — пак ће тако ђаци телесно и душевно бити ведрији и чилији и снажнији, те ће касније лакше одабрати себи пута и позива за живот, спремиће се боље и брже и успеваће у животу лакше, обилатије и дуже, јер ће у живот улазити телом и душом здравији и снажнији и способнији за сваки рад у борбу у животу. Куда води садашњи извитоперени сустав, наставни план и преживели традициоиални метод такозваних класичких гимназија, то је доказао кобни догађај, који се прошле године десио у Мађарској. месту Суботици, гдо је кроз цело школско доба одличан ђак, Србин, по усуканом и петроФацираном класичном катедризму бачен на матурн из 4*