Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС

301

том гдеда, да се нодизање школа упрости, одакша и појевтиња. Један шк. надзорник, тражећи да се школе подижу од материјала који је ком месту најподеснији и најјевтинији, вели: да и чатмаре могу бити врло добре; и од чатме се могу подићи учионице простране, светле и здраве, а то је главно. 0 школском намештају, поред оног што је напред поменуто, многи школски надзорници истичу: да многе школе немају довољно онога што им треба. Школа нпр. има само један орман за све: за архиву, књижницу и чување наставнх срестава, а све ту не може стати, нити се може у реду држати. Нема свуда кревета, гдо ђаци ноћивају, нема свуда ни судова за воду, а већ свуда сви ђаци пију из истог суда, који сваког дана небројено пута иде од уста до уста. Сви шк. надзорнице не говоре у извештајима својим и о том, како је где шк. двориште; а оно, што се о том у извештајима налази, казаће се у одељку о шк. баштама. Овде пак вреди истаћи ова два прнмера: Ђаци лепо декламују песмицу „Где год имаш згодно место ту воћку посади", а пред њиховом школом нигде дрвета, где би деца склонила главу у хлад. — вели шк. надзорник среза јадранског. Шуме свуд у околини школе, а школско двориште неограђено, — вели шк. надзорник среза моравичког.

2. Настава. Овакав начин надзора над школама има главнн задатак да констатује каква је била настава. Прегледа се, и цени се и друго, али је главно: дати оцену за успех у настави. На то надзорници утроше највише времена у школама и о том највише говоре у извештајима, те ће и овај одељак бити овде највећи. Али и иоред све опширности, не може се овде све изложити, шта сви надзорници о том говоре. А и кад се узме преда се све што у извештајима има, опет се из тога не може добити тачна слика наставе у Србији. Она различна гледишта и мернла разна, што је поменуто напред, овде се наЈвише и најбоље огледају. Једни нпр. веле: Сви су наставни предмети подједнако обрађени; програм је довршен; предмети су хармонијски обрађени; ђачко знање је потпуно иоуздано; све је обрађено у духу педагошких принципа; сад је настава далеко одмакла од онога како је било пре 15—20 год.; сад је успех Фактички; механизма нема, саморадња је свуда; нсма старог механизма, све се више гледа, да се очигледно објасни; рад потпуно одговара задатку школе и добивено знање може потпуно задовољити; ученици су усвојили и присвојити добивено знање итд. Други опет кажу: Стечено знање само на испиту заблиста, иа сс после гаси, јер није јаче везано у њима, нијо својина њихова; у