Prosvetni glasnik

310

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

рачунаљке и метарске мере нису једина насг. средства; има и на стотине других. Од евега тога ми ништа немамо, а још као да и не мислиио, да школама треба још што год. 1 II зато се код нас у школама све објашњава и показује само говором, само голим речима. Место пређашњег механизма сад је вербализам, нови вербализам и код оних који устају против старог вербализма. Ипак има надзорника који су добро уочили овај недостатак наших. школа, и о том овако у извештајима говоре: Главни узрок неуспеху је у немању наставних срестава. А овоме ће се помоћи не наредбама, него да се министарство просвете постара прво до наставних срестава има, па онда да набавку врше окрузи, а. не поједнне школе. Од наст. срества нема ничег другог сем мапа и рачунаљака, па. и то је већ искварено. Учитељи ту нису додали ни што су могли. Тридесет година на пр. постоји школа, а ту учитељева рука ништа није унела. Кад би учитсљ сам што год спремио, и онштина би се откравила у тврдичењу за ове потребе. Оскудица насг. сростава смањује успех. Треба прво показивати па причати, а код нас је ово друго и прво и друго. Учитељи, навикнути на то, ие показују нп оно што већ имају (н. пр. мет. мере). Оно, што учитељ може сам спремити, још гор је (н. пр. геометријски облици). Свуда јо сам вербализам. Зато, вели овај надзорник: треба нека наст. срества министарство просвете да изда (мапе, слике), друга да се набаве с друге стране, а трећа да израђују сами учитељи; да би пак учитељи ово умели, треба ради тога приређивати нарочите курсеве. Треба израдити списак потребних учила, па сва-кој школи нослати. Не одобрити школски буџет у ком нема и суме за наст. срества. Даље треба израдити други снисак с упуством шта и како може учитељ сам и с ђацима да изради и приаере па нагласити, да ће се водити рачуна о вредноћи на овом послу. До сад смо учитеље упућивали да калеме воће и саде лозу, а ништа нисмо чинили за ову пречу и чисто школину потребу. Ова мишљења надзорника казала су доста и не би се имало шта више говорити, него што год од тога почети радпти. 7. Шкодске баште. У овој пољопривредној земљи школске баште треба да су места, где ђаци допуњују своје учење у школи. Али за то треба школске баште, не само имати, него и уредитп како треба, па да том диљу служе.

1 Један школски надзорник, говорећн о настав. средствима, веди: Најважнија наст. срества су уџбеници, и даље говори о том какви удбеници треба да су, вајкајући се много што граматика нема доброг уџбеника; а друга каква наст. срества. нису му ни иадала на памет.