Prosvetni glasnik

НАУКА П НАСХАВА

1026

они не могу бити предмет нашега иснитивања. 0 њима би требадо нарочито повести реч, и дати једну прегледну студију, коју би наша, још недовољно иснитана књижевност, врло радо примида и пршшчно , се њиме користида. Ми завршујемо ове своје редове у нади да то време неће бити далеко када ћемо такву расправу, у нашој иначе оскудној књижевности пак моћи читати, поред све ове индоленције која данас вдада, бага код оних људи који су најпозванији да нам такве радове нружају. М. Ст. Станојевић

0ТА1НИ ШК0Л.0КИ НАДЗОР У НАРОДНИМ ШКОЛАМА

(СВРШЕТАК) Па и у самој настави, у том чисто педагошком поелу, није довољно оно и онолико учешће шк. надзорника, колико су га до сад иоказивали надзорницн стални и јунски, педагози и непедагози. При прегледању гакола надзорници треба не само да слугаају, или тек по које питање бацају, а после примедбе многе да стављају, него да умеју предузети рад и слабијим учитељима показати како се ради. Но овај захтев већ је до сад помињан више пута; али има још нешто, што иде уз ово, а што до сад није надзорницима у дужност стављано. У нашој настави влада данас силан вербализам. Свуда се у школама само говори и говори, а готово се ништа деци не показује; све се об.јашњава самим речима, а др. наставним срествима врло мало или нимало. Културни свет је измислио и непрестано измишља и усавргаава небројена наставна срества, а код нас школе имају само мапе, рачунаљке и метарске мере. Многа друга иаставна средства код нас су непозната: не зна се за она која се могу купити, не умеју се израдити она која могу сами учитељи налинити и прибрати сами и са ђацима својим. А ту шк. надзорници имају да унесу много новога и бољега. Они треба учитеље да обавесте шта се где може набавити, а нарочито шта и како могу учитељи сами урадитн. Ово друго надзорници треба да умеју учитељима не само казати него и аоказати, како ће шта у месту и околини ђапима показивати, како ћо шта нацртати, прикунити и урадити и т. д. Све ово исто је толико потребно да зна шк. надзорнк,