Prosvetni glasnik

1026

ИРОСВВТНИ ГЛАСНИК

као и теорије психолошке, педагошке и методичке. Јер све то он има да прегдеда где га има. а где га нема, да га изазове и створи упућивањем и обавештавањем. Да би пак он могао друге контролисати и упућивати, мора знати, ако не више, барем колико треба да знају њему потчињени учитељи. Па и само уређење, админиетрација и арактично вршење еталног надзора није довољно познато онима, који мисле да већ имају довољно спреме за сталне шк. надзорнике. То се видело и потврдило у ове две прилике: За време пређашњег сталног надзора држана је једна конФеренција тих надзорника. Записници рада те конФеренпије изнели су читаву књигу. А ту се, поред осталог, може видети како су надзорници дуже дебатовали и обавештавали се и о таквим питањима, с којима је требало да су били начисто пре него што су ее примили надзорничке дужности. А они су се обавештавали тек после неколико година. Па и тада, дакле после извесног стеченог искуства, како су нека питања раснрављали? — Један предлаже једно, други друго, трећи трсће; а не беше ни једног да устане и рекне: Људи Божји, што се мучите и смишљате и оно што су други већ сиислили и практично удесили! Па онда да. изнесе како се тај посао врши н. нр. у Немачкој, ФранцускоЈ и т. д. Да је ко тако изнео, онда би ее носле лако видело како треба радити код нас, јер би се.једно усвојило, друго одбацило, треће ирема нашим потребама дотерало, па би све било добро и практично, а без муке удешено. Друга нрилика била је прошле године, кад је министар просвете позвао неколико проФесора педагога, да му кажу како треба код нас удедити стални шк. надзор. Они су тада ово питање окретали тако и овако, па су напослетку рекли: треба ирво ароучити како је то уређено код других народа, иа тек онда радити уредбу за наше ирилике и иотребе. II ако су то били људи од наших нрвих педагога, и ако су се школовали на сграни, и ако су нешто видели и читали о том, опет су признали да ове ствари не знају довољно. То признање хвале заслужује. А исто морају иризнати и сви други, ако су свесни тога шта знају, шта не знају и ако неће да обмањују себе и нас. А зар је само уређење сталног надзора тако непознато код нае? Зар се из овога, што напред рекосмо, не види да се исто тако не зна колико треба о забавиштима. принравним и нродужним школама, о вишим народним школама, о уређењу школских башта и дворишта, о нодизању шк. зграда и разноврсном практичном шк. намештају, о набављању, изради и улотреби наставнихсредставаитд. ? И зар надзорници