Prosvetni glasnik

272

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНПК

је ц главна .радионида самога директора. Време се одређује према меридијану помоћу једне конструкције самога г. Грабловида, и то веома предпзно. Иосде овога шшш смо на вис Еиомео (792 м.), а то је бедем једнога вулкана, чија је иоследаа, позната ерупцпја била 1802. год. Са тога је виса величанствеи ноглед на Неапољски и Гаетски залив. Одатле оба та залива дају утисак два близна, џиновска кратера, а Всзув се истиче према неапољском заливу као адвентивнн кратер. Са Исхије сам се, после, преко Неапоља, Гима и Анконе, вратио право у Београд.

О ДИРЕКТНОЈ МЕТОДИ — Сћ. Бећллгегћхег —

(СВРШЕТАК) * Од четири питања, ево где су два већ расветљена: методично учење речника и методнчно учење граматике, једно и друго напоредо. Остају два друга питања: 1) изражавање ученикових сопствених судова без превода; 2) вежбање ува и гласног апарата. Изражавање ученикових соиствених судова. Стара метода није доводила ученика дотле да исказује своје сопствене судове: онјепреводио готове Фразе, граматичке примере често бесмислене, кад нису били смешни, или, боље рећи, преводио је речи; јер смисао Фразе, то је оно што га је се тицало најмање, пошто је сва његова пажња била управљсна на службу речи, то јест на апстракцију. Директна метода поступа друкчије, она жели да доведе дете да миели само собом на страном језнку, без посредништва матерњег језика, и да каже оно што мисли. Она то иостиже двома комбинованим поступцима: угледном фразом и испитивањем. Газуме се само по себи да се, у самом почетку, лични удео детета своди на просто понављање онога што чује. Тако, кад, пошто је чуло да ја кажем: Ваз гзг Лаз Ееп$1ег, сад оно покаже прозор и понови за мном: 1>аз гз1 Лаз ЕепзГет, оно не испољује, право рећи, свој лични суд. Али ми брзо корачимо корак у напред. Показујући врата, ја изговарам: Ђаз гзОсегп Репз^ег, зоппегп ете Тпг; ученик најпре понови ту Фразу; он ће поновити исто тако за мном ову другу Фразу: ЈОаз лз1 кет ВисЛ, зошЈегп егп ВсћгеШге^, затнм трећу, најзад четврту или