Prosvetni glasnik

НАУКА П НАСТАВА

тако! Са штапићем у руци, проФесор има само да покаже на „слмкама Виеторовим' знак који одговара сваком звуку и ученик реиродукује изговор не устежући се. 1 Б. Изазивање прош.шх и будућих радњи Ми смо применили директну методу на учење школског речника, који се налази на челу програма за први разред; и, захваљујући методичном реду, ми смо успели да потпуно опншемо предмете и радње школске, то јест све што нам сазнање показује око пас. А .1и, по самој деФиницији, интуитивни начин може захватити једино •оно што постоји и што бива само у тренутку кад говоримо; он нас затвара у круг садашњости. Како да се прекине тај круг да би се захватила прошлост и будућност? Како да се протумаче ови нови обдици: Ја отворих врата, ја Ку отворити врата? Како ови Факти нису присутни, ваља ће нам прибећи изазивању у намети, начину који смо рааије проучили. Али за коју становиту тачку везати ово изазивање? * Претходно, треба научити временске појмове. Ток времена подељен је самом природом на известан број видљивих етапа, као паизменично наступање светлости и таме којс одређује дан и ноћ, еволуцију месеца која одређује месеце, правилан повратак годишњих доба, еволуцију наше кугле око сунца, која чини годину. Какву корист директна метода, ограничеиа на школу, може извући из ове природне поделе ? Очевидно никакву. Ове промене, и ако видљиве, већином се налазе ван разреда. Директна метода врло мало може да их употребиАли народи су осетили већ одавно ту забуну коју ми сад осећано. Велике етапе времена изгледале су људима врло дуге и сувшне неодређене мере. Онда су они учинили с временом што су учинили с путевима; исто тако као што су поделили нутеве километарским и хектометарским мођама, они су поделили и велике ириродне етапе времена у сате, минуте и секунде, то јест заменили су време, тај апстрактни појам, бројем; учинили су време видљивим помоћу сатног циФарника. Ево нас дакле усред конкретности, усред директног сазнања : та опинљива ствар, сатни циФарник са својим покретним еказаљкаиа, служиће нам као становита тачка. Дакле, пошто смо научили своје ученике простим бројевима, и то још од првога часа, ми ћемо их вежбати да читају сат на часовнпку. И кад једанпут буду знали за ову јединицу, сат, ми ћемо природно прићи већим количинама, дану, недељи, месецу, години.

1 "Ш1ће1т У161ог, Ћ1е Лтзргасће Лез Зсћп^ЛеиГзсћеп. Упореди Хе МаИге рНопеИдие, од РаиГа Раззу'а.