Prosvetni glasnik

НАУКА Н НАСТАВА

589

Сличне жадбе чују се до душе по некад свуда, где се васпитају мушкарди. У неким предметима су женска деца боља него мушкарци и заузимају прва места. Само је испољавање опште младачке природе, што се ови предмети а често и умно образовање, шкодска марљивост и брижљивост уопште могу узети као специФично женски, док се мушка ваљаност огледа у практичном раду и у спорту. Писац овога чланка био је наставник у замену у „Ђогсће&ег Нгд1г с~коо1 " у Бостону и из свога искуства наводи два мотива. Он вели: „Дружење мушкараца и женских чинило је на мене без изузетка врло повољан утисак; оно је било скроз пријатељско, скромно, невино и природно. Ово вреди нодједнако за понашање на часовима, за време одмора и на путу за школу као и за време школских свечаности и игранака. Нарочито симпатично ме је дирало другарско учешће женске деце у спортском раду и спортским успесима мушкараца. Ма шта да се иначе мора навести противу заједничкога васпитања, ова једна одлика служи му нарочито на похвалу: да оно скупља младеж не на вештачком осветљењу већ у здравој околини, и да мушкарци уче познавати и ценити мушке а девојке женске врлине. — (Врлина — пГНт). „У настави се по мом искуству рад отежава заједничким васпитањем. Штету код радног успеха у настави нових језика ја бих оценио на трећину збира целога рада. Општи је утисак, да су два различна разреда удружена ради заједничке наставе. Највише је то надало у очи код вежбања у језику, — поред свега признања опште добре воље на обема странама. Код градива као штоје устав, војска, ваздушна пловидба мушкарци су живље учествовали; већини женске деце као да недостаје орган за разумевање. Обрнуто при расправљању питања као што је друштвени живот, породичне свечаности, народни обичаји, женска су деца показивала најживље интересовање, док су мушкарци прелазили у резерву. — Последица оваквих искустава мора стално бити та да. се у заједничким разредима издваја градиво, које у суштини нзазива интересовање само код једнога дела, — а оно баш чини битни саставни део сиециФично мушке или женске културе. „Треба признати, да су у мањим разредима ове плагање незнатне". Као ресултат напред изложенога излази: На економском пољу су у Уједињеним Државама из заједничкога васпитања постале користи од најзамашнијега значаја; питање о оправданости његовој као васпитнога ередства није још одлучено за целу земљу. Београд. М. Ј. П. (Свршпће се)