Prosvetni glasnik

544

ПРОСВБТНИ 1'ЛАСНИК

права да још једаннут прочнтају из књиге; доцније се иде даље: наставник само прочита, било на Француском било на немачком, ствар коју треба препричати, и постави некодико питања. Тек се тада прелази на праве Француске задатке. Ученик има на пре да изложи, као по методи Гуеновој, једну серију радњи с извесним одређеним циљем, или му наставник одређује сам о чему да пигае. Од ученика се тада тражи да опишу какву сдику која је коментарисана у школи или какву другу, иначе познату; да опишу који излет у околину, иди варош у у којој живе, да кажу које годишње доба највише воде и из којих раздога иди да опишу, у виду писма, један дан преко распуста. Најзад долазе расправе на Франпуском, покаткад моралне: „^оМеззе ођИ§е" ; „Радите, мучите се", иди чешће историјске и књижевне. Најрадије се дају предмети из писаца који се читају у шкоди: анализа једне књиге, кратак преглед једне трагедије, ирича о дога1,ајима који су се десили пре тренутка ,ј коме почиње радња, сдикање карактера илл оцена улоге, једне личности, Лисице у Баснама ЛаФОнтеновим, иди Г. Пуариса у Зету Г. Пуариса од Ожиса. Ако је скоро читана Историја крсташких ратова од Мишоа, ученици ће имати да говоре о резудтатима крсташких ратова. Ако је скоро објашњаван Хорације Корнејев, задаци ће бити овакви: Легендарна историја Рима до битке Хорација и Курјација. — Оцртати портрет и Камидин према прва два чина. — Издожити улогу коју игра у трагедији битка између три Хорација и три Курјација. После читања Молиеровог Тврдиие задаће се задаци о експозицији радње и о запдету. По каткад чак ученици пишу о предметима из књижевности немачке иди енгдеске, о Звону Шидеровом иди Јулију Цезару Шекспировом. Исто тако, проФесор немачког језика, кад у исти мах нредаје Француски, даје по неки пут немачке задатке о каквом предмету из Француске књижевности. Ређи су задаци о стиду једног деда, као „Поређења у Шладој заробљеници, А. Шениса". Ево какви су задаци у седмом разреду гимназије: „Храст и Трска. — Пораз код Роневоа. — Удица. — Анадиза другог чииа Госаођиие де ла Сеглиф од Жил Санда. — Битка Хорација и Курјација. Зима. .— У осмом и деветом разреду гимназије од десет задатака, седам од прилике, тичу се историје и геограФИЈе, а два књижевности; посдедњи задатак биће, најчешће, прича о ком догађају коме је сам ученик присуствовао. Та сразмера није чудновата: видсћемо да се као француски иисци за читање бирају најрадије они који помажу да се позна историја и нарави Француске. Можда има много задатака који се тичу сдавних догађаја немачких иди ируских; ади је то тенденција сасвим природна кад се човек сети да је патриотска идеја та која у Немачкој доминира цедом средње-школском наставом. Ево на пример неколико задатака који су дати пре две године ва испиту зредости: Наподеон и Реводуција. — Реке и морске обаде у Француској. —