Prosvetni glasnik

178

ПРОСВЕТНИ ГЛАСИЛК

се каткад сумња као да ју је донело министарство просвете само из неког нерасположења, и онда јс готон еуд: да се укине! Није добра! Што ће? И сад нико више не мисли каква .је намера била министарства иросвете. као највише просветне власти, које смо ми готови да окривимо и за своје погрешке и кад оно ради, као и кад не би радило. Такав је случај и с практичним учитељскии испитом, који је пронисан чл. 29. садашњег закона о народним школама. Против њега су многи, бар тако мени изгледа. По томе могло би се мислити да је он доиста неко велико зло, од кога нам се ваља што пре спасавати. Па ипак има их доста, који сумњају у то. Што се нпк мене тиче, ја овај испит нити ћу да браним нити ћу га наиадати. Изнећу само шта се мислило кад је установљен. како изгледа данас у пракси и онда нека сваки еуди: да ли је у истини неко зло и треба ли га укинути или можда само реФормисати. А ја унапред верујем да ће се за ово иоследње сложити већина школских људи. * Први пут, за свршене ученике учитељске школе с положеним учитељским испитом, установљен је у нас практични учитељски испит законом о народним школама од 1898. г. По овом закону учитељски кандидати требали су, кад сврше учитељску школу, да се вежбају и служе бесплатно у основној школи док овај испит не положе. Ово је била тешка одредба, особито кад се зна да они који сврше учитељску школу махом су сиротиња, и једва чекају да добију учитељску службу. Ма како се добро мислило, а ја верујем да није зло, .јер за то не би имало разлога, ипак је ово било просто неостварљиво према нашим ириликама. Зато се брзо и морало приступити законској измени ове одредбе. Учитељским приправницима давата је сад нлата и ире положеног практичног учитељског испита, али им те године нису рачунате за, повишице и пензију. Несумњиво прва погретпка овим је само уиола исправљена, али оправдано неспокојство није одстрањено. Много то значи кад се младим учитељима с малом платом продужи рок за добијање повишица баш и кад би оне биле завидне. Нови закон о народним школама није хтео да остане правтични учиТељски испит по старом из ових разлога, а и стога што је у почетку изгледао донекле и неозбиљан: млади учитељи испитивани су из програма за основне школе, а испитивали су их учитељи, каткад, који имају мање школовање и од самих кандидата! По моме схватању практични учитељски испит треба да је на првом месту подстицај или опомена младим учитељима да нису готови са својим усавршавањем свршетком учитељскс школе и кад положс завршни испит у њој, који се по новом закону зове учитељски испит зрелости (чл. 29.).