Prosvetni glasnik

180

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

мисли на укидање проФесорског испита. Напротив она га је недавно реФормисала. Сем тога она постенено заводи државне испите и за оне струке за које се до сад државни испит није полагао. Кад се говори против практичног учитељског испита, онда се истиче јо!п један нарочити разлог за учитеље: сиромашни су, и онда што да се задужују ради доласка у Београд, где ее овај испит полаже! Поеле овог неозбиљног разлога доста је рећи само оволико: нека се задуже, или још боље нека их држава помогне, ако не може бити друкчије. Вреди то баш и да нема овог испита, јер иду у културни центар Србије и Српства, где ће бити од иитереса да, разгледају и проуче културне установе, особито ако нису живели у њему ни чешће долазили за време учења учитељске школе у унутрашњости. Све за сад говори дакле за практични учитељски испит, а ништа против њега. Питање може бити: да ли је удешен како треба, и да ли у томе не треба реФорме. * Правилима за овај испит од 21. маја 1904. г., ПБр. 8456, тражи се од кандидата писмени домаћи рад. Питање за овај рад бира сам кандидат (чл. 16.), и оно треба да је тако да се може обрадити и теоријски и практично. На крају рада треба навести српску педагошку литературу, да би се видело шта је кандидат читао и уопште да ли познаје важнију нашу стручну књижевност. Правилима се није хтело да кандидат ради овај писмени рад пред комисијом, јер је то тешко. Човек није свакад расположен ни писмо да папише, и онда. како би да расправља неко педагошко питање, које би захтевало у овом случају и много већу теоријску спрему, а и веће памћење, које често може и да вара. Боље је дакле да кандидат ради писмени рад код своје куће, кад је ораи, кад има расположења и воље за то. Тако се мислило, па је тако и Правилима прописано. Али, радећи за испит, не сме се занемарити рад у школи, за што је сваки ллаћен од државе, јер је овај испит ради рада у народној школи. Зато кандидат и нема. права на испит. ако му рад у школи није" оцењиван најмање повољним оценама.. Кад су испуњене ове две погодбе, т. ј. домаћи је рад добар, а и нрактични рад у школи оцењиван је најмање повољним оценама,. онда се кандидат позива на практични учитељски испит. Он сад прво извлачи питање, изради припрему, за коју има па расположењу обично .један дан, а по Правилима најмање пола дана, и онда држи предавање. После одржаног предавања држи се критика. Комисија цени како је израђена припрема и како је рађено у пракси.