Prosvetni glasnik

142

Просветни Глаеник

Позоришми Пенсиони Фонд обезбедиће, осим пенсије редовних чланова, још и породичне пенсије свих чланова. У њему ће поред уметничког особља (глумци, певачи, оркестар, редитељи, сликари) бити и техничко особље, било у недељивој заједници, било у посебном одсеку, како то стручна комисија за осигурање прорачуна као целисходније. Да се ова велика радња изведе, да се пред државу изиђе с новим захтевом материјалних жртава — потребно је имати рашчишћено стање и јасан преглед укупне позоришне радње у земљи. Зато, понављамо, данашњи хаос мора се рашчишћавати радикално. * Уметнички рад не може чекати на идеално решење свих ових материјалних питања, али је несумњиво да он не може бити ни у правим размерама ни у стилу док се та насушна питања не збрину. Па ипак, у уметничкој радњи има доста ствари које се могу предузети свуд сад одмах, и пре решења о сталним зградама, савременој техници и богатој опреми. То су : а) чишћење и сређивање добро преведеног репертоара са мерилом: за нашу средину и нарави, за нашу књижевност и за наше глумце; б) подизање националног репертоара најбрижљивијом обрадом глумачком — док техничка не стигне ; в) строга редакција текстова, што ће рећи дела у добрим преводима, на позорници правилан говор,. чист вокал и акценат; г) савремен начин глумачке обраде карактера и ситуација, с озбиљним психолошким схватањем, с творачким смислом за целину и за оно што је битно, и, једновремено, са што богатијим живописом појединости. Та страна позоришног рада захтева на свима позорницама добре редитеље, а у великим центрима и добре глумачке школе. Истоветне потребе истичу и у оперском раду што скорије организовање добрих музичких школа. Нешто од тога већ се има у Загребу, Љубљани и Београду. Али то је недовољно. Још је врло велики број певача који на страну одлази не на усавршавање код великих певачких педагога, но на дуге трогодишње и четворогодишње студије код осредњих професора музике. То је пре свега неекономно, затим уметнички нецелисходно. Наши певачи, исто као и наши глумци, морају имати на дому наставнике с добрим осећањем за чистоту вокала и правилност националног акцента. Потпуна оскудица инсгрументалних уметника наглашава још више хитност доброг организовања наших музичких школа. Док је од солиста певача тек сваки трећи домаћи син, а од чланова оркестра ни сваки шести, зазорно је чак називати наше опере