Prosvetni glasnik

Позоришта у Југославији

143

националним, а болесна грандоманија надодорити их помпезним именима репертоара — који премаша интерес средине и снагу извођача. И ако смо заостали у свеколиком позоришном раду, у драми исто као и опери, ми морамо ићи не само брзим но и поузданим кораком. Само рационалан рад може у нашој малој средини и с нашим скромним средствима донети добре резултате. МИЛАН ГРОЛ

МАТЕМАТИКА У ОСНОВНОЈ НАСТАВИ Међу предметима, заступљеним у народним школама, математика је, поред писмености и народнога језика, вазда заузимала најугледније место. Тај положај задобила је она великом и општом применом у стварноме животу. Потребу познавања рачунских основних операција и геометриских облика осећа и радни и мисаони човек. Други разлог са кога је математичка настава освојила своје угледно место и у основним и у средњим школама, јесте у њеној великој подобности за умни развитак ученички. С тога су педагози и поклањали велику пажњу на њену методичност, на лакше савлађивање њених апстракција, на прилагођивање основном принципу очигледности и елементарности, служећи се при том разним помоћним средствима. У том погледу математичка се настава истиче изнад наставе свих других предмета. Њено лако кретање од познатога и простога ка непознатом и сложеном; њена могућност поступног и схватљивог добивања појмова о бројевима и облицима увођењем ученика од конкретнога ка апстрактноме; њено логично и систематско извођење закључака, правила и операција, из јасно добивених појмова о бројевима и облицима; њено непрестано ослањање на познате претходне појмове и њихово везивање у извођењу нових појмова ирадња; њена несумњива одређеност и тачност која ни у колико не даје маха колебљивости и произвољности личнога расуђивања; — све то чини да је математичкој настави, више него икојој другој, призната надмоћна вредност у развијању ученичкога ума и моћи логичнога комбиновања, Велика вредност математике у основној школи чинила је да јој се и у нашим народним школама поклони већа пажња. Може се рећи да су се поједини наставници и педагози старали да је олакшају, било методичким упутима и другим помоћним средствима, било израдом нарочитих уџбеника. Колико је то старање било довољно, видеће се јасно из доцнијег излагања. Неће ми бити потребно да нарочито говорим о методичносши рада у математичкој настави, јер сам уверен да су наставници у њој могли