Prosvetni glasnik
Математика у Основној Настави
149
да недовољна) на добивање појмова и о бројевима и о радњама, а задаци за ученичка вежбања прегледно су и методички распоређени у већем броју. За остале разреде има повише рачунских уџбеника, разноврсних по градиву, распореду и обради. Али их у главном можемо поделити у две категорије. Једни су рађени без нарочита обзира на методски рад, старајући се више око дефинисања појмова, појединих одредаба и упута у рачунске радње. Но таквих је мањи број, рађених за старије разреде. Већина је рађена с нарочитим погледом на потребан методски рад, а специјално на рад с рачунаљком; то је јаче заступљено нарочито код уџбеника намењених II разреду; а код неких у толикој мери да добивају тип помоћне књиге за наставнике. Сувишно парадирање с тачкама и кружићима без икаква упута не може бити иодесно за ученички уџбеник, коме би требало да буде главни задатак: утврђивање појмова добивених усменом наставом и коришћење пробраним и систематски сређеним примерима и задацима из живота за усмено и писмено вежбање и саморадњу ученичку. Може се уопште рећи да преглед већине уџбеника за Рачуницу у основној школи оставља доста неповољан утисак. У њима се чешће срета непрактичност и несређеност, а код неких и нетачност, па и аљкавост у обради и штампању — као да су рађени „на брзу руку", без потребне студије и пажљивости. Они нам показују како је тешко написати добар уџбеник и онда кад се добро познаје методика његова предмета и кад се има сопственога искуства у настави, и како није довољно само знати, него треба и умети. Много је мањи број уџбеника за Геометриске Облике, а преглед њихов не оставља новољнији утисак. За I разред не постоји никакав уџбеник тога предмета. А у колико ми је познато, већина га наставника и не уноси у наставу за тај разред, ма да и за њ постоји обавеза у прописаноме програму. Прописани обим за геометријске облике поједини су писци узгред уносили у уџбеник за Рачуницу, и то искључиво за III и IV разред. Може се у оиште рећи да геометриски део таквих уџбеника даје изглед нечега споредног, недовољно и невешт.о обрађеног, често неметодичног, а кадшто и'погрешног. Позната су ми свега два уџбеника писана специјално за геометриску наставу, почињући већ од II разреда. Код оба уџбеника гшклоњена је већа пажња методичкоме раду. Но докле се један од њих креће у границама прописанога програма, дотле се у другоме налази доста ствари које не улазе у програм и које се не би могле препоручити за основну наставу. У почетној геометриској настави (ма се она рачунала од II разреда) за прве појмове о облику и положају линија није потребно говорити ни