Prosvetni glasnik

150

Просветки Гласник

о географским сшранама светским, ни о аравиима простирања тела и њихову мерењу, ни о рогљевима и разним површинама код тела (тим мање кад се о самим шелима ништа не говори), ни о равним („испруженим"!), исиуиченим и шуиим угловима и броју њихових сшеиена, ни о одсечку и исечку код круга... као што је у неким уџбеницима и то обухваћено. У једном се уџбенику угао објашњава као „месшо где се састају два зида". У њему је прва реченица којом се отпочиње геометриска настава ова : „Линија постаје кад замислимо да се једна тачка креће и за собом оставља траг". Тако се не би смело почети ни у гимназиској настави. У другом једном уџбенику, у коме се ређа и број степена појединих углова (ма да у њему степен није објашњен угломером), казује се, па и сликом објашњава, како се помоћу стола, „на коме је разастрт комад хартије и у средини хартије уденута(?) једна игла усправно", одређује угао у иољу (посао из Геодезије!). Ту се говори чак и о елииси, њеним жижама и консшруисању њеном у пољу и на хартији! Ако је и заШ разред, много је. СР. Ј. СТОЈКОВИЋ (Св;шпће се.)

0 МУЗИКАЛНОМ ВАСПИТАВАЊУ II Јавни музички живот У прошломе чланку изнео сам принципе наставе музике у школама и покушао сам доказати важност те наставе по музикално васпитање народа. Као присталица савременога начела: да уметност није у техници него у изразу, што ће рећи: да нас у првоме реду интересује оно што се даје — његов смисао, његов интуитивни садржај, — па тек у другоме реду техника облика у коме се такав садржај моделише, заступао сам гледиште да и насгава музичке умешносши у школама мора да буде извођена у томе смислу. Ваља будити осећање за уметнички лепо код ученика, систематским, рационалним и сталним изношењем те лепоте у свима њеним преливима и правцима. Не бити „математичар" у музичкој уметности, већ уметник најтананијих дрхтаја душе. Осећати живу музику и предавати је живу поколењима, то је дужност уметничких васпитача млађих нараштаја. Али сав рад у томе правцу може остати без икаквога резултата, пли, још боље речено, остаје без икаквога резултата, ако младе душе у којима је свесно пробуђена љубав ка чистој и правој и великој уметничкој лепоти музике, не добију прилике да се све јаче, све више, да се потпуно развију долазећи, као слободне индивидуе, у што чешћи, у