Prosvetni glasnik

328

Просветни Гласник

IV. ДЕТАЉНО ПРОУЧАВАЊЕ НЕКОЛИКО ЛЕКЦИЈА Пошто смо тако објаснили нашим колегама општу технику нове методе, ми бисмо сад желели да уђемо у појединости неколико лекција, да бисмо их посветили у практику методе. 1. лекција: Предмети у разреду Оишта наиомена. Шест првих лекција треба да буду објашњене научене и преслишаване а да ученици и не отворе своју књигу. Потребно је, доиста, пре но што виде графију речи, да их знају добро изговарати и да се не двоуме о њихову смислу. I. Показује се сваки предмет, говорећи реч каја га означује, и даје се да се та реч понавља од сваког ученика, затим у хору, све дотле докле се не добије добар одговор. II. Кад су речи брзо изговорене једино при погледу на предмет, почеће се именовати наново, употребљавајући реч: уојск Ако се, после пзвесног времена, примети да неки ученици не разумеју још реч уош, треба је превести, после кратког објашњења; треба, доиста, очекивати у почетку да ће ученици бити дубоко зачуђени новошћу вежбања, и да ће неки изгубити терен под ногама: не треба се бојати да им се пружи рука у помоћ. III. Кад се речи добро науче, професор ће поставити питање: 0и'ез1-се ^ие с'ез1:? Да би се то питање добро разумело, он ће се направити, гледајући предмет, да је дубоко зачуђен и да тражи његовоиме; затим, пошто је тражио неко време, он ће рећи, као да му се нешто свалило; С'е$1: 1е Нуге! Мимика је доиста начин интуиције којим професори треба да умеју да се служе: ми ћемо често имати пршшку да забележимо тај поступак. Одмах пошто је поставио питање, професор ће одговорити на њ сам. Затим ће испитивати сваког ученика понаособ, и цео разред у хору. И тако ће радити за сваку реч из ове лекције. IV. Ез(-се...? — Ош. Одговор оиИ праћен потврдним гестом главе, учиниће да се лако разуме питање. Оно ће бити постављено за сваку реч. Разумс се, кад професор буде одговарао сам, он неће рећи: Моп51еиг; али ће тражити од својих ученика да то кажу и, ако устреба, превешће им реч. За учење прве лекције биће потребно више часова од по једног сата. Вежбања за изговор забележена на крају прве лекције биће прелажена тек кад професор буде почео да учи ђаке читати и писати. 1 ) Он ће написати тада на табли најпре елементарне гласове а, е. /, о..., затим

Професор ће моћи, међутим, ако сматра за корисно, написати на таблп основне самогласнике (а, е, 1, о...) кад буде изговорио речи у којима се они налазе. Главно је да се не пишу од почетка комбинације гласова.