Prosvetni glasnik

Нацрт Закона ва Народне Школе

357

овај час не треба и што не можемо, а не оно што нам је нужно као свагдашњи крух; и што можемо, на оно и не мислимо! Наш нацрт закона говори о забавиштима, па о многим другим „луксузима што их тражи народ богат, и који има већ све нужно„ потребно, корисно и паче удобно; а ми хоћемо то „савршено", па било и за најмањи дио, а потпуно занемарујемо оно што је свима нужно! Ми заборављамо да занемарена просвјета у најзабитнијем куту на међи Албаније тишти и не да напред ни оном у Суботици, ни оном на Бледском језеру! Ми не схватамо озбиљно народну образованост и просвјету! Ми смо народ парада, естетицизма; ми се заносимо; ми имамо снаге; ми смо јунаци; али смо и дјеца која се хоће да играју еуропејског народа. Ми увијек решавамо „велике" проблеме, најновије, најмодерније, и: то би имало да испуни наш живот и да нас прикаже као међу првима. Ми не видимо да шуђи елементи, који су примили у ових задњих педесет-шездесет година наша племенска и народна имена, наш језик и нашу хисторију, да ти елементк хоће себе да уздрже над народом, и да им при том најбоље служи наш немар за просвјету широких народних слојева. — Културно стање наших маса разлог је свем злу нашем. Уз овакове законе као овај нацрт о народним школама остајемо и даље у истом стању. д-р Ј. ТУРИЋ ПроФееор Нпшс Педагошке Школе у Загребу

АУТОМАТИЗАМ У ДУШЕВНОМ ЖИВОТУ

11СИХ0.10ГИЈА ПОНАШАЊА; ЗНАЧАЈ ИЕСВЕСНИХ ИОКРЕТА; .ЧИТАЊЕ МИСЛИ" 1 Новија, емпиријска и експериментална Психологија била је особито поносита за то што је названа „Психологијом без душе" (у познатој Историји Машериализма А. Лангеа). Међутим, док се већина данашњих: психолога враћају, ради објашњења свесних- појава, појму душе и несвесног душевног живота, дотле неки други, нарочито међу физиолозима,. не само неће да знају за душу, него ни за свест. То је т. зв. Психологија реакција, којахоће да буде само наука о понашању (Ђећаушипбт),. о радњама, о моторним реакцијама или покретима, без којих, у осталом,. нема никаквих свесних појава. Њима зато Психологија није друго до Физиологија можданих реакција или рефлекса. „Објективна Психологија" је „психорефлексологија" (Бехћерев), која зна за „неуропсихички" живог само у смислу компликованих индивидуалних реакција, без обзира на