Prosvetni glasnik, 01. 07. 1922., S. 44

148

Просветни Гласник

изнео је из Отаџбине само душу. Он нема никакве сведоџбе, према том испит је једина мера да се види за који је разред пријављени ученик. И ту се дешава да кандидат од 16—17 година покаже на испиту управо толико знања да га примају у нижи разред, а каткад и у припремни који одговара нашој основној школи. Нема ни крштенице, и старији ученик нарочито крије своје године. Он размишља: „Ако кажем да ми је 17 година, натераће ме да полажем испит за V разред, за који никако нисам спреман, а ако кажем да ми је 14, могу ме примити и у први или у основни, па ћу имати прилике да се спремим". А стварна норма за корпусе ова је: број 10 4- број разреда у ком је ученик. Дакле: у првом разреду — 11 година, у другом 12 година итд.; одступања не смеју бити већа од две године. У истини пак, према данашњем стању, разлика од норме колеба се: а) у Руском Корпусу у Сарајеву између 3 и 5'Д, год., тако да у 1Г1 разреду упоредо седе деца од 11 и 16 год., у V — од 13 и 17, а у VI — од 14 и 19 год. У том корпусу има свега 11 ученика који по годинама стоје испод норме, дакле 3,3°/ п , норми одговарају 194, дакле 58,8%, а превишавају је 124, дакле 37,5%, другим речима више од трећине ученика; б) у Донском Корпусу у Билећи разлика од норме колеба се између 3 год. и 5 год. и 7 месеца. тако да у I разреду има ученика од 10 год. и 107о мес. и 15 год. и 11 4 / 2 мес., у II — од 11 и 16 год., у III — од 12 год. и 5 мес. и 16 год. и 9 мес., у IV — од 13 год. и 6 мес., и 17 год, и 6 мес., у V — од 14 год. и 9 мес. и 18 год. и 6 мес., у VI — од 15 год. и 5 мес. и 21 год. и 1 мес., у VII — од 16 год. и 6 мес. и 20 год. и 6 мес.; мимо то, у припремним разредима (основна школа), и то: у старијем — од 9 год. 10% и 14 год. 4% мес., а у млађем — од 8 год. и 12 год. и 10 мес. Испод норме има свега 2 ученика; одговарају норми 90, а превишавају 234, дакле преко две трећине; в) у Кримском Корпусу у Стрњишту, у I разреду седе упоредо учеиици од 10 и 15 год., у II — од 12 и 16, у III — од 12 и 18, у IV и V — од 14 и 19, у VI — од 16 и преко 20, а у VII — од 17 и преко 20. Ово суседство потпуно зрелих младића и праве деце утиче врло рђаво на морал у школи. Матори ђаци уче децу оном што треба да је за дуго ван домашаја њихова сазнања, и морални ниво школе понижава се. Мимо то, старији спавају у истој соби с млађима који су с њима у истом разреду, и до онаније и педерастије није далеко. Корпус треба уједначити, па зато молим Вас, Господине Министре, да изволите предложити Државној Комисији да се одмах издвоје у један корпус сви ученици који су по годинама далеко измакли од разреда, у ком су. Горња статистика показује да материјала за ово издвајање има и сувише. III Има још један, трећи, елеменат који смета нормалном раду у руским школама. То су ученици који су примљени у разред не само у пола школске године, него и неколико недеља пред крај школског рада. Ови коче рад у школи, јер наставник не зна шта да чини: или да прихвати те нове ђаке или да продужи са старима. Ове новајлије пристижу сваки час, и ја сам их налазио у свима корпусима. При пропитивању они се одмах издвајају, јер су страшно заостали или ништа не знају