Prosvetni glasnik

148

Просветни Гласник

изнео је из Отаџбине само душу. Он нема никакве сведоџбе, према том испит је једина мера да се види за који је разред пријављени ученик. И ту се дешава да кандидат од 16—17 година покаже на испиту управо толико знања да га примају у нижи разред, а каткад и у припремни који одговара нашој основној школи. Нема ни крштенице, и старији ученик нарочито крије своје године. Он размишља: „Ако кажем да ми је 17 година, натераће ме да полажем испит за V разред, за који никако нисам спреман, а ако кажем да ми је 14, могу ме примити и у први или у основни, па ћу имати прилике да се спремим". А стварна норма за корпусе ова је: број 10 4- број разреда у ком је ученик. Дакле: у првом разреду — 11 година, у другом 12 година итд.; одступања не смеју бити већа од две године. У истини пак, према данашњем стању, разлика од норме колеба се: а) у Руском Корпусу у Сарајеву између 3 и 5'Д, год., тако да у 1Г1 разреду упоредо седе деца од 11 и 16 год., у V — од 13 и 17, а у VI — од 14 и 19 год. У том корпусу има свега 11 ученика који по годинама стоје испод норме, дакле 3,3°/ п , норми одговарају 194, дакле 58,8%, а превишавају је 124, дакле 37,5%, другим речима више од трећине ученика; б) у Донском Корпусу у Билећи разлика од норме колеба се између 3 год. и 5 год. и 7 месеца. тако да у I разреду има ученика од 10 год. и 107о мес. и 15 год. и 11 4 / 2 мес., у II — од 11 и 16 год., у III — од 12 год. и 5 мес. и 16 год. и 9 мес., у IV — од 13 год. и 6 мес., и 17 год, и 6 мес., у V — од 14 год. и 9 мес. и 18 год. и 6 мес., у VI — од 15 год. и 5 мес. и 21 год. и 1 мес., у VII — од 16 год. и 6 мес. и 20 год. и 6 мес.; мимо то, у припремним разредима (основна школа), и то: у старијем — од 9 год. 10% и 14 год. 4% мес., а у млађем — од 8 год. и 12 год. и 10 мес. Испод норме има свега 2 ученика; одговарају норми 90, а превишавају 234, дакле преко две трећине; в) у Кримском Корпусу у Стрњишту, у I разреду седе упоредо учеиици од 10 и 15 год., у II — од 12 и 16, у III — од 12 и 18, у IV и V — од 14 и 19, у VI — од 16 и преко 20, а у VII — од 17 и преко 20. Ово суседство потпуно зрелих младића и праве деце утиче врло рђаво на морал у школи. Матори ђаци уче децу оном што треба да је за дуго ван домашаја њихова сазнања, и морални ниво школе понижава се. Мимо то, старији спавају у истој соби с млађима који су с њима у истом разреду, и до онаније и педерастије није далеко. Корпус треба уједначити, па зато молим Вас, Господине Министре, да изволите предложити Државној Комисији да се одмах издвоје у један корпус сви ученици који су по годинама далеко измакли од разреда, у ком су. Горња статистика показује да материјала за ово издвајање има и сувише. III Има још један, трећи, елеменат који смета нормалном раду у руским школама. То су ученици који су примљени у разред не само у пола школске године, него и неколико недеља пред крај школског рада. Ови коче рад у школи, јер наставник не зна шта да чини: или да прихвати те нове ђаке или да продужи са старима. Ове новајлије пристижу сваки час, и ја сам их налазио у свима корпусима. При пропитивању они се одмах издвајају, јер су страшно заостали или ништа не знају