Rad : list za nauku i književnost

Ко

998 5 ке у РАД св. Пе

товим Марко Антопије — његов живот и тако су помешани у њему елементи да би природа могла устати и објавити свету да је то (бид човек“ ! у

Тако је Шекспир, да сведем још једанпут у кратко, у овој трагедији прдставио борбу два начела која се вечито гоне, борбу политичног егоизма и слободе, деспотије и буне, Цезара и Брута. У организму човечије душе налазе се контрасна осећања себичности и љубави, у историји људској та људска осећања развлаче- се у велике слике. Психологија треба да уме потврдити истине историјске, а историја да уме потврдити истине психолошке. Шекспирова трагедија „Јулије Цезар“ јесте у маломе — исгорија човечанства.

–– Свет. Мик.

Кимнасттка за мушку п женску децу у српским основним школама, По Нидељеру израдио Владимир Красић. ( неколико слика. Шатчево 1981. мала 8. стр. 60. |

Ступањем у основну школу настаје прелом у дечијем животу“ — можемо одиста рећи, да је то онај свечани час, кад дете отпо-– чиње неку извесну радњу, која ваља — бар у већини случајева да га спреми за ону борбу у животу, које ће нестати тек кад се рака над њим склопи. Свакако треба да је главни задатак школе — спрема за живот и борбу у животу. Но није ступање у школу важан моменат у дечијем животу само с тога гледишта — не, још једна околност мора се узети у обзир. До тога времена дете је било. слободно, све драго време било је неограничено на расположењу њему самоме. Од тога доба то престаје. Дете улази у сасвим нове околности. Оно је принуђено да извесно време провеле у јавној згради, принуђено је да извесно време сву пажњу своју напрегне на све оно, што му се предаје у тој згради, и на послетку, оно мора и код куће одкидати од свога слободног времена и спремати се за школу. Ове су те околности тако крупне, да није чудо да се код све деце кад ступе у школу опажа промена у здрављу, која потраје како кад,. некад дуже а некад краће време. Здравље дечије изложено је у том отсеку времена извесним упливима, који разуме сене зависе од деце и њихове воље. Деца морају у школу ићи, а жаква је школа и какза је настава у њој, да ли разумна или не, то не зависи од деце. 6 тога ваља да се постарају они, који воде бригу о свом подмладку и о свом народу: општина и држава — да зграда буде така, како неће ни најмање штетити дечије телесно здравље, а и настава да буде така, да од ње дечији дух бива чио и ведар, да се разум развија — а не: да се свест затупљује. Не сме се смести с ума, да и ведрина и духовно расположење имају знатна уплива на телесно здравље. Телесно. пак здравље изложено је ступањем у школу многим новим шкодљивим нападајима; дете мора седети у школи, и тако његово здравље зависиће: од броја часова, колико се мора обдан седети, од кроја и

1" наз 1Не луа5 сешће; ата #ће ејетешћз, 50 пихед за ћуш, #ћаб Мабите пмеће з!ава пр, Апа вау (о аП #ће ууоге4 „Та лав а тап., (У 5)