Rad : list za nauku i književnost

< ОВОМ Ено _ књижевност 229

"састава клупе на којој се седи, од броја ђака што се налазе у истој соби, од светлости, која собу осветљава, према том да ли она долази в лева или с десна, да ли у довољној количини или не, од боје којом су зидови обојени, од дебљине зидова и њихове сувоће или влаге, од запремине собеиод тога како се соба ложи и да лије удешена за уредно и темељно ветрење. (ве то има огроман утицај на дечије здравље. да то ваља свака ошштина да се постара, да зграда школска буде удешена како не би од тога страдало дечије "адравље. Али не дају се сви шкодни упливи школе“ отклонити само "зградом. Нека су све околности, које упливишу на здравље, узете у 'обзир при зидању школе, па ипак — немојмо заборавити да дечији организам више страда но зрео организам, ако се пренебрегну она _ два понајважнија увета здравља: свеж ваздуг и кретање. До ступања у школу — имало је дете и једно и друго на расположењу до миле воље, ступањем у школу ограничио је број часова потребних за наставу ужитак обе те драгоцености. () тога се ваља постарати да се и та околност штетна по здравље згодним путем и начином паралитше и уништи. За то се заводе у свима просвећеним државама телесна вежбања у основне и средње школске заводе.

Гимнастика — ваља да замечи слободно кретање, радњу. Људи којима је телесни рад занимање, ако раде на слободном ваздуху и ако раде радове, где могу сви мишићи радити, не потребују гимнастику. Међутим гимнастика је неизбежно потребна за, људе који више раде мозгом, но мишићима. Али ваља само свакад имати на уму, да је гимнастици главни задатак да замени редовно телесно кретање. ( тога гимнастика у основној школи има поглавито задатак: да децу примора на редовно кретање. Наиме бојати се да се деца не би у слободном времену кретала онолико, колико је то потребно за њиково здравље, и колико су без сумње чинила пре ступања у школу. Но дечији је редован Физичан рад игра: при њој се разиграју сви мишићи а и деца су евакад при игри раздрагана, јер игру прати душевно расположење. За то не треба нити се сме гимнастика удешаваљи тако да игру замени, већ тако да игру удеси разумно, да је развије тако како ће вршити најповољнији уплив на дечије здравље. То је једна и главна цељ гимнастике у основним школама а друга је цељ педагошка: да се деца васпитају реду и запту, дасе свикну на уредност. Главна цељ гимнастике не сме се никада изгубити из вида, иначе ће гимнастика постати један редован, досадан и одвратан предмет, који неће ведрити дух а тело ће морити. |

У књижици која је пред нама сваћен је како ваља задатак гимнастике у основној школи. Деца су према узрасту подељена у два оделења, у млађе и старије. У оба оделења предају се: редна вежбања, слободна вежбања, вежбања са спремама, игре.

Књига је написана језиком лаким, излагање је лепо и ваљано. "За то препоручујем ову књижицу свима учитељима и школама, коЈима је стало до главнога задатка укупног васпитања: до хармоничног развитка тела и духа.

П.