Rad : list za nauku i književnost

(6 1

ова ин _ ЈЕДНА ГЛАВА ИЗ СоцИЈОЛОГИЈЕ

ност, неопходност у социјалним ; а па дакле и науку о њима. Да разгледамо сваку на по се. |

Врло је позната она појава, да људи и за. најобичније, свакодневне догађаје, где је најлакше опазити узрочност, увек прибегавају натприродним тумачењу, траже им и — они нађу натприродне узроке. У сваком појаву на земљи је „прет провиђења“ и сваки, и најнезнатнији догађај је М ска опомена с неба.

„Преврнуо се сланик“ „прешао му зец пут,“ „јутрос прво ерео.

попа,“ „сањао ово или оноб — све су то омени да ће се нешто десити, што ће пореметити обичан ток догађаја, у чем ћесе дакле појавити нека виша моћ. Њихно је „вјерују: човек ради а бог управља. Па кад оваком тумачењу нагињу људи у појавима, где је при честом понављању истих случајева и најобичнија пажња довољна, те да се могу разуверити о натприродности узрока, откуд да неће таквом тумачењу тежити у заплетеним и изукрштаним појавима друштвеног животаг Тим се путем у објашњење социјалне еволуције увлачи натприродна, божанска моћ, која, нема сумње, самим својим присуством искључује ред и законитост. То је пут, којим се дошло до закључака, да се, на прилику, благостање каквог народа тумачи тачним обдржавањем недеље, или да се колера може појавити, ако се на новцу изостави Пеј етаџа. ' Е

У осталом као да је овај ПИ објашњавања друштвених до-

гађаја сваким даном све ређи. Бар међу озбиљним радницима на пољу историјских наука мало их је, који ће се још и данас, иу случајима најзамршенијих и најизненаднијих (у колико ових може бити) појава, при тумачењу ухватити за „вољу божју.“ Ова пак хипотеза друштвене еволуције једна је од најстаријих, управо најстарија. А најпознатији и готово најлепши модел таког тумачења ·историјчких појава је Стари Завет, где је Јехова на свакој страни, и тде је Он покретач и регулатор и најсићушнијих послова „свога“ народа. И поред свег прогреса данашњих наука ова ће хипотеза можда још за дуго трајати код теолога и — публике. Зашто 2 Зато, што она даје брзог одговор на сва могућна питања и што не захтева никаквог умног напрезања. Место. спорог, мучног и тешког посла око истраживања узрока каквом појаву, зар није лакше и брже свима могућним појавима свести узрок на — Провиђењег Одговор тако потпун, тако „задовољавајући“, да једном једином речју заклопи свако бе питање.

Тако је опазити, да одрицање правилности у социјалним појавима, услед) мешања натприродне какве силе, јестеједно од најслабљијих аргументисања и с тога ћемо се ми, с разлогом, пожурити, да пређемо на другу хипотезу о друштвеној еволуцији. “

" Види: Негђетћ Брепсе „Јениле 11 Чаз 5 ши Ае Зосјојогле.“ Књ. Т. стр, 31. (Немачки превод.) :

2 Ко би пак о овоме хтео. ширег разлагања, нека загледа у поменуто Спен=ерово дело, Уо11 стр. 30 па даље -— одакле је и узет највећи део аргумената.