Rad : list za nauku i književnost

112 Ре:

62 о И мД 0 _ св. [.

лутног понављања. Али из гомиле феномена, међу собом различних а донекле и сличних, ми смо. у стању, да нађемо неку извесну законитост, за којом иде генералисање и тумачење појава, па дакле и наука о њима. Овде ћемо одмах још и то поменути, да социјалне превизије нису нити могу :бити математички тачне. Али зар "ву предвиђања код свију наука подједнако прецизнаг Ако се за карактеристику науке узме она Кантова изрека, да у знању има толико науке, колико је у њему математике, онда ће се круг науке и сувише сузити. Није наука само егзактна наука, него где год има превизије, има и науке. У Социјологији, у том сплету квалитативних и квантитативних духовних појава, математичка тачност немогућна је. Али Социјологија и не претендује на име егзактне науке; она хоће просто име науке. ~;

П. Довде емо прегледали одрицања социјалне науке. И из свега, што је до сад казано — а и из онога, што није споменуто, али се даљи закључци вами натурају — виде се тешкоће изналажења

социјалних закона, али не и немогућност. Остаје нам сада, да ми у кратко обележимо круг и предмет Социјологије као науке.

Ооцијологија полази од основе, да особину друштвеног агрегата опредељује карактер индивидуа, које у агрегат улазе. Ова је истина у свету анорганском и нижем органском много опажљивија, те отуд ту пре и позната и призната. Али је дуго времена требало да се то увиди и као начело унесе ми у људско друштво. Тек многим, скорашњим испитивањем особина разних дивљачких, полуцивилизованих и цивилизованих племена и народа дошло се до уверења, да карактер друштва зависи од карактера оних, што у његов састав улазе. Споредне и мање важне особине индивидуа огледају се у слабије израженим, мање испољеним особинама друштвеним, као год што су опет опште, кардиналне црте друштвене израз таквих црта индивидуалних. Човек је прототип друштва, којега је члан. · Социјологија дакле почиње са човеком, са свестраним испитивањем његових особина, споредних и тлавних, физичких и духовних, Т.Ј. она тражи и утврђује законе инливидуалног живота. Јер само после сазнања ових ми смо у стању да нађемо законитост у животу читавог друштва. Индивидуални живот, то је минијатурна слика живота друштвеног. Човечанство је човек, који вечито живи.

Из овога јасно излази, ла се Социјологија могла као наука развити и подићи тек онда, пошто су пронађена и утврђена начела наука о човеку, чијим се резултатима она има да послужи. Пре Социјологије мора да иде Антропологија (у најширем значају њеном).

Али, запитаће се, какви се закони могу наћи у животу једне индивидуе г Шта ви можете напред казати, какву судбину прорећи детету: које се тек 'родилог Хоће ли оно славити 25-годишњицу свог литерарног или уметничког рада или свог политичког заточења : Кажитесу напред и једну гарактерну црту тога детета! На овака