Ratnik
ЖЕЛЕЗНИЦЕ КОЛОСЕКА 60 см. 85
дине, дакле непосредно пред пробој непријатељског фронта.
Ова мала мрежа колосека 50 см. у долини Могленице, "била је у потпуној нашој техничкој експлоатацији од првог „дана пуштања у саобраћај дела пруге Вертекоп—Костурјани (2. септембра 1916. године) па све до одласка нашег са Солунског фронта.
Одржавање пруге вршено је за све време милитаризираним секцијским особљем Српских Државних Железница. Ово је особље при крају 1916. године због провизорне израде пруге и великих киша имало огромних напора, који су са невероватном истрајношћу и пожртвовањем савлађивани. „Па ипак, због недовољне радне снаге и неколико пута понављане провале облака при крају јесени исте године, наступио је на делу пруге Вертекоп—Костурјани прекид у "саобраћају, који је трајао читава два месеца. Но, у току месеца децембра 1916. године и јануара 1917. године, знатним појачавањем стручне радне снаге и уз обилну помоћ наше П, армије извршени су по једном рационалном програму замашни и темељни радови на обезбеђењу пруге од воде и солидном баластирању, тако да је она не само доведена у савршено исправно стање, већ је потпуно добила тип перманентне пруге.
Саобраћајни и машински персонал био је такође из реда милитаризованог нашег железничког особља, које је у Србији раније радило на нормалним и уским пругама (сталнога типа), те је и целокупна техника експлоатације имала у себи извесне системе, реда и сталности, која се није могла запазити у експлоатацији железница истога типа од стране наших савезника Енглеза и Француза.
Све до половине месеца августа 1918. године од вознога парка на овој линији имали смо 10 локомотива (Дековилових и Пешотових) и свега око 50 вагона. Са овим парком пребацивало се од Вертекопа до искрцних станица (Драгоманци, Костурјан и Суботско) дневно око 250 тона нето: муниције, хране и другог разног ратног материјала. У обрнутом, пак, правцу превожено је све што је требало евакуисати у позадину; — дакле, потребе наше ![. армије у потпуности су задовољаване. У другој половини августа 1918. године извршене су многе мере за појачавање моћи ове пруге, тако: подигнуто је неколико нових укрсница, повећан је возни парк, регулисан је најбржи утовар и истовар вагона, заведена највећа прецизност у саобраћају и т. д. Благодарећи овим мерама, извршеним непосредно пред почетак офанзиве, моћ пољске железнице у Могленици подигнута је на 70 шона нешо за