Ratnik

88 РАТНИК

Из наведених података о грађењу и експлоатацији пољских железница на Солунском фронту, а за потребе савезника од 1916—1918. год. изводимо следећи закључак:

1) Непосредно позади стабилизираног савезничког фронта, за три године подигнута је мрежа укупно од 126 км. колосека 60 см. и са том мрежом задовољаване су све најважније потребе у дотурању муниције и хране од пруга нормалнога колосека до слагалишта одговарајућих оперативних тела. Главни фактор у подизању савезничке мреже беху српска железничка команда и две француске железничке чете, помогнуте разноликом помоћном радном снагом. Благодарећи пак тој срећној околности, што су од Солуна на савезнички фронт изводиле 3 нормалне железничке пруге, а са друге стране, што су и аутомобили врло добро искоришћавани (нарочито код Енглеза) као транспортно средство између Солуна и фронта, — изгледа да није било потребе за повећавањем и проширивањем подигнуте мреже преносних железница. 2) Две најдуже и најзначајније линије савезничке мреже беху стално и потпуно у нашој експлоатацији и благодарећи стручности нашег милитаризираног из Србије евакуисаног особља, постизавани су сјајни резултати које је Главнокомандујући у више махова обележавао похвалним наредбама. У експлоатацији осталих линија, које беху у рукама наших великих савезника: Француза и Енглеза, осећале су се извесне тешкоће, а ове су потицале у првоме реду од брзог грађења и рђавог одржавања ових пруга, потом од недовољне стручности запосленог људства и импровизације која је владалау свима гранама њихове железничке службе.

8) Најзад, на савезничкој мрежи пољских железница превожено је у главноме и у маси само војно бруто: муниција, храна, инжињерски алат и прибор, санитетски и др. ратни материјал, а од људства само појединци. Дакле, за превожење трупа и за уређен путнички саобраћај савезничке преносне железнице нису искоришћаване, нити је уопште било вагона удешених за путнички саобраћај, јер су сви вагони били отворени.

'П. Мрежа пољских железница на немачко-бугарском фронту. Наши непријатељи имали су позади свога фронта већу мрежу пољских железница. Тако: 1) За снабдевање немачко-бугарских трупа на њиховом