Ritam

SONIC YOUTH izabrana diskografija

SONIC YOUTH (EP, Neutral, 1982.) Muzički još uvek na razmedi raznorodnih uticaja: od Glen Brancinog produženog treperenja struna do primenjenog očaja Public Image Ltd. sa Metal Box. CONFUSION IS SEX (mini LP, Neutral, 1983.) Najvažniji proizvod ranih Sonic Youth, onespokojavajući mini LP na kome pored uzbudlivog mešanja muških i ženskih glasova koji pričaju istu apokaliptičnu priču (Protect Me You ili She’s In A Bad Mood), saznajemo da Sonic Youth priznaju The Stooges za svetiljku u mraku istorijerockmuzike (obrada I Wanna Be Your Dog). Pločakoja je pokažala da je formulisan novi jezik u okviru te iste muzike - noise, koji se sastojao u narednom patentu - svodenju pesme na ogoljeni, glasni gitarski riff, ponekad pojačan do beskraja otvorenim fuzzom ili udarcem šipkom ргеко svih žica. Više nego nagoveštaj velikih dogadaja, jedna od značajnijih ploča osamdesetih po svojim posledicama. BAD MOON RISING (LP, Blast First - Homestead, 1985.) I daljepomalo početnički, Sonic Youth prelaze na long play format sa promenljivim uspehom. Veći deo ploče otkriva njihovu najveću slabost (koju će kasnije, pardoksalno, pretvoriti u kvalitet) - nedostatak pesama sa jasnom strukturom i suvišak oslanjanja na gitarski riff - što i čini ceo ovaj slučaj prilično zamornim. Pored sjajnog omota i naslova, finalni komad - Death Valley 69 (With Lydia Lunch), čini ipakjedan od najvažnijih kamenčića u postkalaklizmičnoj ikonografiji Sonic Youth koja je još bila na svom početku. EVOL (LP, Blast First ■ SST, 1986.) Prvo delo kome se ne može osporiti sjaj koji imaju velike grupe i njihovi albumi, Evol je doneo razrešenje gorenavedenih problema stapajući eksperimentalnu liniju dekomponovanja pesama sa klasičnom melodičnošću (nasinglu Starpower otkrivamo čak i obradu hitića izšezdesetih autora Kim Fowleyja - Bubblegum, a na ploči nešto pod imenomjdarylin Moore, dime Sonic Youth prvi put priznaju svoju fascinaciju trash kulturom i na muzički način). Rezultat je nešto što možemo nazvati "raščerečenim pesmama", pesmama u kojima ispod i izmedu struktura koje se rule još uvek nalazite melodije, kao ostatke života u jednom svetu koji postoji još samo kao sopstvena ruševina. SISTER (LP, Blast First - SST, 1987.) Produžetak iste linije, Sister predstavlja jednu od najsnažnijih ploča osamdesetih po smelosti kojom su na malom prostoru sukobljene suprotne sile. Napetost svake Sonic Youth kompozicije zasnivala se na činjenici da se sile koje drže strukturu na okupu (melodije) neprekidno sučeljavaju sa silama koje bi da raznesu strukturu u paramparčad. Duboki uznemirujući kvalitet ovog koncepta sastojao se u tome Sto se pesma obično doživljava kao sopstveno telo - nežto što nikako ne bi smelo da se raspađne. Rastavljajući je i iznova sastavljajući Sonic Youth su dokaztvali da je sve životno oko nas već rastavljeno, raspadnuto, razmrskano. Zastrašujući tour de force, kojim su dimuli u duh generacije, postajući prva velika grupa koja je izrazila ovaj sentiment novog naraštaja bez ikakvih očekivanja od života. MASTER DIK (EP, Blast First - SST, 1988.) Razoran osmeh upućen sam sebi - ovaj brilijantni vie uključuje jednu pravu obradu Ramonesa i jednu lažnu obradu Theßeatlesa, humor na račun novinara i Jesus & Mary Chain, te snimak potpuno divljeg sessiona na kome se najavljuje pojava Sun Ra, Max Roacha, George Bensona te Sonny & Cher, SONIC DEATH (CD, Blast First, 1988.)

Rani snimei uživo. DAYDREAM NATION (dupli LP, Blast First, 1988.) Shvatajući ograničenja koncepta koji su sami kreirali Sonic Youth su se okrenuli onom što je konačno ishodište muzike i protiv čega je izgledalo da istupaju - klasičnoj kompozieiji, bez ekstremnih sakaćenja iste. Smireni ton kojim su ovladali davao je još veću težinuibeznadnoj atmosferi većine stvari, unapređujući ih u male generacijske himne (Teenage Riot ili Hey, Joni), koje su ovaj put svesno i sa promenljivim uspehom Sonic Youth pokušavali da stvore. Ipak i ovde su im najubedljiviji bili komadi koji su na dalekoj osnovi punka i garažne psihodelije šezdesetih uspostavljali novu psihodeliju osamdesetih (kao što je sasvim sigumo klasična Silver Rocket). Polovično, ali hrabro delo, kojim su Sonic Youth otvorilisebi novu budućnost u kojoj su definitivno postali veliki. GOO (LP, Geffen, 1990.) Najdisciplinovanija ploča Sonic Youth predstavlja povratak na dekomponovanost Sister samo prividno i sekundamo, da bi dala oštricu novim pesmama koje po čvrstoći oblika nisu zaostajale za onim najklasičnije izrađenim sa Daydream Nation. Übojitost je time samo pojačana, kao i novim "pop" ugodajem, koji je neumitno izrastao iz pretvaranja Sonic Youth u kategoriju po sebi, Kao i sve dobre pop atrakeije oni se ukazuju kao uznemirujući, zabavni, seksualni i opušteni, Ijudipotpuno uvereni u ono što rade. Konačna potvrda da je jedan put koji nije obećavao nikakav uspeh u svetu populame kulture - pošto je skoro parodičan u od nosu na nju i posebno na rock muziku - svevreme bio isto loliko pop koliko i bilo šta drugo zaista bitno i novo što se dešavalo u isti mah tokom osamdesetih. Nezavršeni, nep'ravilni krugovi sa omota Evol najzad su se zatvorili u savršeno pravilan oblik. Napomena: Kill Yr. Idols je nemačko izdanje sa kombinaeijom studijskog i uživo materijala koji potiče sa prva dva izdanja grupe.

Dragan Ambrozić

79