RTV Teorija i praksa
matematike, strukturalne lingvistike i nastavi jezika, seksualnog vaspitanja itd. 11. PERSPEKTIVE ZA SLEDEĆIH 5 GODINA Kakav se predviđa kratkoročan razvoj formi, funkdja i sadržaja obrazovnog programa radio-televizije? Obrazovna problematika Prvo moramo redi da nije nemoguée na osnovu sadašnjih kretanja navesti najznaéajnije zadatke obrazovanja u toku slededh 5 godina koji bi trebalo da predstavljaju prioritetne akcije radija i televizije. 1. Poboi]san]e kvaliteta osnovnog obrazovanja {11 —15 godina). Sada se prakticno u Evropi deca školuju do 14. ili 15. godine. Ustanovljavanje polivalentnog srednjeg obrazovanja siri se u Švedskoj, Norveškoj, Francuskoj, Italiji, Velikoj Britaniji. Ekspanzija radija i televizije u ovim zemljama verovatno ce dobro dod kako bi podstakla novinu, orijentisala je i učvrstila. (Misli se na emisije za nastavnike). 2. Nostava posle završenog školovanja. a) Poiovina mladih Evropljana starijih od 15 godina pohađa školu (prema 2/3 u SAD i Japanu). b) Naglašava se nezainteresovanost studenata za teške studije (naročito nauke). Ekspanzija viSeg obrazovanja od 1969. godine usporava se u Francuskoj, Velikoj Britaniji i Švedskoj. 3. Poveéano je interesovanje za obrazovanje male dece ( 3 —6 godina). Holandija predvida obavezno parcijalno školovanje počev od 4. godine. Velika Britanija planira da ovakvim školovanjem 1980. godine obuhvati 50% dece od 3 godine. 4. Dopunsko i dodatno obrazovanje predstavlja još jednu ideju za sledeće godine. Najbolji primer je »Otvoreni univerzitet« ВВС. 5. Obrazovanje za radnike na privremenom rada i za njihove porodice, koji u zapadnoj i severnoj Evropi dine znatan procenat.
111. BUDUĆI RAZVOJ Pišući о razvoju obrazovnog programa radija i televizije koji se odnosi na period od 1983. do 1985. godine autor naglašava da su obicne projekcije sadašnje situacije nedovoljne i da je potrebno tražiti druge metodoioške pristupe. On smatra da bL bilo svrsishodnije podi od hipoteza о razvoju društveno-ekonomskih, odnosa i na osnovu toga dati opise prirode obrazovnih komunikadja i njihovog moguéeg razvoja u ovom ili onom društvu. Sadašnji obrazovni program radija i televizije u tesnoj su vezi sa odredenim nivoom evropskog razvoja i sa njim treba da evoluiraju. Sigurno je da je obrazovni progres moguée ostvariti samo ako se integrišu svi formalni i neformalni izvori obrazovanja zaključuje autor ove studije. Otvorena ARATA Rovan Ejer (Rowan Ayers) urednik, Zajednički program ВВС Ideja о »učešću« publike logičan je deo evolucije komunikacija u demokratskom društvu. Seriju nedeljnih emisija u trajanju od 45 minuta pod nazivom »Otvorena vrata« BBC je počeo da emituje 2. aprila 1973. godine. Emisije ovog ciklusa radili su pojedinci ili grupa koji su se javljali redakciji sa željom da se obrate nadji sa svojim idejama, ostvarenjima itd., a tim što su morali da ispunjavaju izvesne formalnosti i da.poštuju određena pravila. Osim ovoga, nacionalni program BBC-2 bio je prepušten grupi koja priprema emisiju izbor i kontrola sadržaja zavisili su od ove grupe. Serija je direktno emitovana krajem večernjeg programa. Autor je pisao članak posle prikazivanja 25 emisija ove serije, znači u vreme kada su strah i neizvesnost pokušaja biti prošlost, tako da je bio u stanju da iznese svoje utiske posle izvesnog perioda rada. On, pryo, smatra da su amateri, posle šestonedeljne pripreme, razmišljanja, savetovanja, sposobni da realizuju dobru emisiju u kojoj je
167