RTV Teorija i praksa

pitanje odnosa tehnike i umetnosti. Ali, čini se, da kunstkopf metod na nov način akcentuje i sintetizuje jedno relativno staro pitanje, ukazujuči na moguću, prevratničku ulogu tehnike u umetnosti, na duboku zavisnost tragalačkih puteva koji se kreću od tehnike ka radio-umetnosti, i obratno. U to nas je uverila i ovogodišnja smotra u Bolonji. Stereofonija je odavno postala „obična” tehnika. Kvadrofonija i kunstkopf stereofonija, i pored niza otvorenih problema, tehničkih i stvaralačkih, teže ka toj običnosti, odnosno široj primeni u produkciji radio-emisija. Sa stanovišta materijalno-finansijskih i tehničkih uslova, kunstkopf stereofonija ima prednost, ali i određene manjkavosti, odnosno neusavršenosti: male mogućnosti montaže, što je nepovoljno, naročito za snimanje radio-drama, i otvoren problem primanja zvuka iz pojedinih pravaca, naročito prednjeg, frontalnog. lako su i kvadrofonija i kunstkopf stereofonija i dalje u eksperimentalnoj fazi, još daleko od masovne primene, a naročito daleko od toga da potisnu stare tehnike, iako se u propagiranju ovih tehničkih inovacija več uveliko mešaju elementi tržišno-industrijske predutakmice, ipak, čini mi se, ne bismo smeli ostati izvan ovakvih istraživanja ukoliko ne želimo da gubimo korak u stalnom unapređenju radio-programa. Akademsko distanciranje u odnosu na ovakve i druge oblike istraživanja u suštini je konzervativno i neprihvatljivo, јег se do pravih rezultata ne može doči običnim preuzimanjem iskustava, koje drugi tragalački akumuliraju. RADIO-DRAMSKE VARIJACIJE U osnovi, Prix Italia je takmičarski festival, mada tenzija „pobedničkog ideala” nije tako izrazita kao što je to slučaj sa nekim drugim kulturnim smotrama. Takmičarski program radija (kao i televizije) zastupljen je sa tri kategorije: dokumentarni program, muzički program i radio-draraa. Ova šema nije stara koliko i festival, što znači da je u dosadašnjoj praksi bilo nastojanja da i takmičarska struktura bude u saglasnosti sa promenama u domenu radio-televizijskih programa i tehničkih sredstava. Svojevremeno, na primer, postojala je i posebna nagrađa za stereofoniju, koja je kasnije ukinuta, budući da su prestali razlozi stimulativnog podržavanja ove nove tehnike. Ali, teško je očekivati da jedan ovakav festival ide u korak sa stvarnim dinamizmom radio-televizijske produkcije; ne samo

202