RTV Teorija i praksa

zato što taj dinamizam nije ravnomeran, ni u pojedinim zemljama, ni u pojedinim centrima, već i zato što je festivalski mehanizam, razvivši svoje operativne modele, sam po sebi pomalo inertan ili objektivno nesposoban da uvek i pravovremeno reaguje i neposredno, propozicijski uvaži nove programske tendencije. Kao ilustracija takvog ne samo moguč’eg nego i stvarnog zaostajanja festivalske takmičafske strukture u odnosu na radiofonske forme izražavanja može da pasvedoči i sadašnja šema festivala. Naime, kategorijska (i kategorična) razdvojenost na dokumentarne i radio-dramske programe ne izražava, ili čak iskrivljuje sliku i stanja i, naročito, kretanja u oblasti radio-dramske umetnosti. Štaviše, moglo bi se reči da je ta „međusituacija”, pokušaji premoščivanja jaza između dokumentarnog i umetničkog, uključujući i razbijanje unapred date dramsko-literarne forme, trenutno najkarakterističniji vid traganja za novim radio-dramskim oblicima izražavanja. Upravo tim problemom, bavio se i nedavno održani skup u Kanadi, čija je tema bila: Radio osamdesetih godina, a taj isti problem, u veoma različitim varijacijama, uveliko je i praktično otvoren u mnogim radio-stanicama, ne samo u granicama koje su bliske novinarskim žanrovima („čisti” dokumentarni programi) već i u relacijama koje pripadaju radio-umetnosti. Več danas je uveliko lansiran (ne u smislu manifesta nego u smislu tumačenja određenih radiofonskih ostvarenja), ne samo u Kanadi, i poseban termin - nova drama, kao pokušaj imenovanja novih tendencija u radio-dramskoj umetnosti. Prix Italia svojom tvrdom distinkcijom: dokument-drama, praktično je ostala zatvorena za nove tendencije, jer su one najizrazitije upravo u traženju dodirnih tačaka između stvarnog i imaginarnog. Činjenica da je rasprava na tu temu mimoišla Prix Italiu, preselivši se u Kanadu i, još ranije, u Zapadni Berlin, gde je konferencija Future otpočela svoju aktivnost, ne znači samo programsko osiromašenje ovog inače značajnog i raznovrsnog festivala nego i mogućnost da se konvencionalizuje i da iz godine u godinu gubi i svoju atraktivnost i svoju aktuelnost. Bilo kako bilo, tek festivalske kategorije delovale su upučujuče na izbor radio-dramskih dela, prijavljenih za ovogodišnju konkurenciju. Prijavljeno je 25 radio-dramskih emisija iz 14 zemalja: Čehoslovačke, Danske, Finske, Prancuske, Izraela, Italije, Poljske, Južne Afrike, Španije, Švedske, Švajcarske,

203