RTV Teorija i praksa

164

Kao što je naprijed istaknuto, utvrđeno je da bi trebalo da budući zakon uredi osnove sistema javnog informisanja. Tome nema prigovora. Ali, štn su to osnove sistemu infoTTnisunju ? Nacrt ne pruža ni sistematičan ni potpun odgovor na to pitanje. Nigdje, istina, još nije napisano šta je to što čini osnove sistema informisanja u nas? Po tekstu Nacrta može se zaključiti da su njegovi autori nastojali da implicite u Nacrt ugrade ono što smatraju da čini osnovu sistema. Ali, pažljivijim pregledom teksta Nacrta dolazi se do saznanja da su neki bitm odnosi ostali izvan njega, što će reći da je nekim odnosima negirano svojstvo i značaj osnova sistema informisanja u SFRJ. Na prvom je mjestu pitanje posebnog društvenog interesa, odnosno regulisanje ost% r arivanja tog interesa u sferi informisanja. Budući zakon o osnovama sistema javnog informisanja ne može ostati na konstataciji da je javno informisanje djelatnost od posebnog društvenog interesa fčlan 2 Nacrta), odnosno na tome što če ostaviti osnivaču da aktom o osmvanju utvrdi način ostvarivanja posebnog društ\ r enog interesa (clan _ Nacrta). Pored društvene svojine i neotuđivih prava na samoupravljanje, poseban društveni interes u sferi informisanja čini bitnu osnovu našeg sistema informisanja. To znači da, uz utvrđivanje tog osnova, budući zakon mora odredit institucije i sredstva ostvarivanja tog interesa da bi se on u cijeloj zemlji ostvarivao u osnovi na jedinstven nacm. Posebni društveni interes u ovoj sferi trebalo bi deflnisati tako da se vidi da on proističe iz prava i dužnosti mforrmsanja i iz odeovornosti pojedinih ustavnih subjekata da stvaraju uslove za ostvarivanje tog prava i te dužnosti. To znači da P društveni interes nije interes nekog posebnog subjekta, pa države, pa ni političkog faktora (uže shvaćenog). Istovremeno. to znači da suština posebnog društvenog interesa u ovoj djelatnosti nije restriktivna, nije nepovjerenje prema nekom (jednom) od subjekata sistema, nego pravo z duznost informisanja što pripada svim ustavmm nosioama politic g sistema, pa ne može biti ničija prmlegija, rncpe ekskluzivno pravo. U vezi sa ovim je i pitanje društvenog uticaja na ostvarivanj posebnog društienog interesa u ovoj djelatnost. Institucpe . kanali tog uticaja su mnogobrojni i raznovrsm pa n “ avno ’ nije moguće nabrojati. Ali, budući zakon bi morao utvrditi obavezu osnivača da ustanovi neke osnovne i neke sasv ™ određene institucije radi jedinstva sistema i, Stoje na J™l e ' radi vršenja tog uticaja u skladu sa dcfimcijom i sušdnom