RTV Teorija i praksa

Kšištof Teodor Teplic

DVA POGLEDA NA TELEVIZIJU

TELEVIZIJA KAO POTOMAK TELEPATIJE Televizija liči na umetnost rođenu pod bremenom pragreha ili s nekom skrivenora genetskom manom koja se vrlo brzo razvila u sakatost, čime su potrte prvobitne nade vezane za njen dolazak na svet Nije isključeno, naravno, da se to bogaljstvo u budučnosti može razviti u neku veoma uspešnu, još nepoznatu mutaciju (ima onih koji tvrde da je i cela Ijudska vrsta samo nepredviđena mutacija u prirodi, anomalija koja negira pravila prirodnog sveta) ali prvobitne nade vezane za nastanak televizije nisu ispunjene. Glavna među tim nadama bila je davno željena umetnost gledanja na daljinu. Ne dopustimo da nas na krivi put zavedu te neposredne, civilizacijske okolnosti koje su televiziju prizvale u život, i u kojima, nesumnjivo, na važno mesto izbija savremeni rat - s radarom, senzacionalnim otkričem koje omogućava da se na daljinu oseti dolazak neprijateljskih aviona ili da se otkriju podmornice skrivene ispod površine mora. Sa prenošenjem slika na daljinu eksperimentisalo se i pre rata, mada je razvoj tehničkih metoda vezanih za radar nesumnjivo übrzao napredak. Na osnovnom, estetičkom ili psihološkom planu, trebalo je da televizija ispuni davnašnji čovekov san o viđenju na daljinu odnosno telepatiju. Uostalom, Rimska crkva nije uzalud promovisala Svetu Klaru u patrona televizije, jer se ona odlikovala izuzetnom sposobnošču viđenja: sedeči u Asiriji ona je s reporterskom preciznošču videla tok mise koju je papa vodio u rimskoj bazilici Svetog Petra. Taj san o viđenju na daljinu, neuporedivo veću od one do koje doseže čovekovo oko, sadrži u sebi element nerazdeljiv od čovekove radoznalosti; on, naime, intuitivno asocira na zavirivanje. Nas ne interesuje mnogo ono što je za nas aranžirano kao izložba i što treba da se pred našim očima zbiva po unapred predviđenom rasporedu, na osnovu scenarija. Ali, oduševljava nas mogućnost uhođenja, preuzimanja, hvatanja Ijudi i događaja u procesu nastajanja, u nezvaničnim trenucima,

133

ESTETIKA