RTV Teorija i praksa

Oni pišu za lutkarstvo koje je već tu, odavno. Steva Pešić, Ale Popović, Luko Paljetak, Bakmaz, Dane Zajc, Makarovičeva, Puntar - pominjem samo najznačajnije - nisu znali šta je lutkarstvo kad su pisali svoje prve tekstove za ovaj poetski i ludi teatar. Nesputani konvencijama, slobodni, rađali su u svojim glavama jednu novu, toliko drukčiju, bogatiju i pesnički slojevitiju dramaturgiju. Dramaturgiju lutkarstva od sutra, od uvek novog sutra. Naterali su nas reditelje da dešifrujemo jedan još dotle ne-rođeni, ne-viđeni i ne-čuveni poetski teatarski jezik. Oni su pravi roditelji novog jugoslovenskog iutkarstva, oni - a ne mi, reditelji. Vaša ars poetica lutkarske režije ? Nadrealizam je realizam u svetu lutaka. Šta prevesti iz strane literature posvećene lutkarstvu? Režija se, jasno, ne uči iz knjiga. a ipak bez znanja i poznavanja svega i svačeg nema reditelja. Režija i jeste uvek jedna organizovana gomila asocijacija. Ni ostali svet nije baš bogat u lutkarskoj literaturi, sem kad je reč o zanatu i tehnici. No, ako želimo (a želimo!) da budemo obavešteni, mislim da bismo morali imati na našem jeziku bar jednog Obrascova („Моја profesija"), iscrpnu i dragocenu poljsku istoriju svetskog lutkarstva dra Henrika Jurkovskog, udžbenik lenjingradskog autora M. M. Koroleva „Iskusstvo teatra kukol”, bar jedno obimnije delo o japanskom drevnom pozorištu lutaka, možda i ieksikon A. R. Filpota (Philpott) ~Dictionary of Puppetry” (jedini iutkarski leksikon usvetu, koji bi valjalo dopuniti našim materijalima). Ne bi bilo zgoreg prevesti i skripta ili udžbenike lutkarskih akademija u Pragu, Sofiji itd. Ali, ko to da štampa? Najzad evocirajte sećanje па reditelja Nebojšu Komadinu (1927-1975). U čemuje bio njegov doprinos razvoju savremene režije? Nisam u životu sreo čoveka koji je lako i toliko voleo pozorište i glumce. Čistom, naivnom. detinjskom ijubavlju. Bezgranično je verovao uteatar, bezgranično voleo sve u vezi sa teatrom. Llmro je rano, a uradio je mnogo. pre svega mnogo dobrog i važnog. Nebojša je bio izvrstan, izuzetan, rasan reditelj - svi ga takvog pamtimo. Čini mi se, međutim, da još nisu ni

146