RTV Teorija i praksa

U mnogim evropskim zemijama dobijanje programske, radio-difuzne licence uslovljeno je obavezom emitovanja određene proporcije programa nacionalnog porekla (npr. 25%, 40% ili čak i 50%) dok takve odredbe u pogledu političke boje nisu naglašene. Time se ne uvodi cenzura nego se štite kinematografije, profesije, autorska prava itd. od informativnih velesila koje jeftinim proizvodima brišu sve pred sobom. Takva odredba u našem zakonu o radio-difuziji je neophodna jer se programskom politikom npr. javnog preduzeća, ti odnosi mogu izbalansirati ali pitanje jc da li će se zakon odnositi i na komercijalne radio-televizijske stanice preko kojih ćemo osetiti šta znači delovanje kulturnog imperijalizma. Nikako nisam za kulturno zatvaranje ali već sada želim da dam svoj glas za našu kinematografiju, za naše talente, sve stvaraoce koji bi mogli da žive uz komercijalne i druge nove medije od svog intelektualnog i umetničkog rada, Kao prilog diskusiji rekao bih da član 29 Zakona nc treba tumačiti na način koji smo malopre čuii jcr tu je sadržana i izvesna civilizacijska tekovina. Ako se radi o epidemiji, zemljotresu, poplavi i sličnim situacijama onda se svaka legitimna vlast ovlašćuje da iskorisli najširu moguću mrežu radio-difuzije, da sprcči paniku i glasine, uvede red u vanrednim prilikama. To u zemljama razvijene demokratije i višcpartijskog sistema nikoga ne plaši. To se može izvitopcriti samo u previše širokom tumačenju ovoga člana (za šta smo mi, inače, majstori) i ako se radi o jednopartijskoj vladi (Što ne mora da bude) i uz pokušaj đa se ostvari monopol nad javnošću. Ovako napisan član to ne sadrži ali se balans može postići na britanski način - vlada ili neki ministar mogu iskoristiti pravo da govorc preko medija u nekoj situaciji (ne samo vanrcdnoj) aii lada automatski daju šansu i opoziciji da u isto vreme, na istom mestu i samo o istom pitanju saopštc svoju argumentaciju. Kada se to zna, batinc sa dva kraja niko se bez potrebe ne laća olako. U vezi sa interprelacijom člana 20 rckao bih da trcba razdvojiti ono što je našc političko pitanjc (Ustavno

31