RTV Teorija i praksa

pozitivnim predznacima u odnosu na vrednosti „izbornih eksponata” koji su predmet marketinške obrade. A pošto je poznato da je marketing samo 'predvorje propagandne prakse, delatnosti, to se moć marketinških opcija, mimo propagandne obznane ili verifikacije, krajnje redukuje u svom determinističkom optimumu. U tom smislu i marketinška prezentacija je, prema teoriji poruka, poruka sui generis, pa se zato i ne može poistovećivati sa propagandnim porukama po svom dejstvu na mase, birače. Propagandne poruke su poruke sa eksplicite eksponiranim intencijama koje za sobom nanose otvoreno i bez „zadrške” čitav spektar konotacija, siraboličkih naznaka emocionalno podgrađenih, vrednosnih i ideoloških, ргеко kojih se marketinški promovisana opcija, vrednost, lider , diže na pijedestal neospornih opcija. Taj sloj konotativno nanesenih vrednosti, ideoloških orijentacija, TV spektaklom udenut u svest masa, apriori preparira unapred zagovaran tip ponašanja, akt biranja. Propaganda izbornih opcija otvara front borbe, subjekata marketinške prakse, kojima više nije cilj da jedino informativno sugerišu saznanja o opcijama u igri, već da se propagandnim porukama psihološki obuzme izborno teio bez ostatka, za propagandno sugerisane opcije. Propaganda inauguriše akt izbora, nedvosmislen tip ponašanja, a marketinška praksa porukama te vrste tek latentnim konotacijama draži čula i um izbornog tela, da se tek začne latentno i flotantno osećanje obuzetosti promovisanim opcijama, vrednostima. U tom smislu, izborna kampanja izbora u Srbiji 1990. protekla je, bar što se tiče pretenzija opozicionih stranaka i lidera, u znaku stroge i, štaviše, smišljene otuđenosti i diferenciranosti tih dveju, inače po nameni srodnih delatnosti - marketinške i propagandne. To posebno važi za status odnosa među tim delatnostima kad je u pitanju TV medij i mogućnosl da opozicione stranke, lideri, posredstvom TV spektakla interferiraju aktivnost marketinških promocija s jedne, i propagandnu verifikaciju promovisanih vrednosti, s druge strane. O konsekvencama je bilo reči uz empirijske dokaze.

66