RTV Teorija i praksa

orijentisani na stvaralački, lični pristup informaciji, tj. na personifikovanu interpretaciju informacije. Dakle, svega 15 % njih smatra da novinari ispoljavaju lični stav prema onome o čemu govore; - Istraživanje karakternih osobina desetorice najboljih novinara i komentatora svedoči o tome da TV gledaoci pre svega osećaju njihov visok profesionalizam. Oko 50% podvlači sledeće kvalitete: umeće obrade materijala, poznavanje teme, lična tačka gledišta, aktuelnost, publicističnost. Od TV gledalaca 34% su podjednako sa intelektom, smelošću, odlučnošću, energičnošću, emotivnošću, izdvojili osobine kao što v su: skromnost, jednostavnost, oštroumnost, dovitljivost, a 16% je na prvo mesto stavilo prefinjen osećaj za pravednost, otvorenost, delikatnost, inteligenciju. Ispitanici vrlo malo primećuju komunikativna svojstva novinara; veštinu komunikacije i poštovanje sagovornika. Ispitivanje auditorija o tome kako zamišlja idealnog komentatora i novinarskog analitičara, pokazalo je da su za TV gledaoce najvažniji kvaliteti: „nezavisnost, samostalnost mišljenja” (58% ispitanika), „inteligencija, obrazovanost” (56%), „uvažavanje sagovornika” (38%), „iskrenost, otvorenost” (31%), „sigurnost u sebe, odlučnost, zainteresovanost” (25%). Neizostavni kvaliteti su takođe i „šarm i smisao za humor” (23%). Većina gledalaca želi da vidi ove novinare na TV ekranu kao poslovne i energične (51%), kao opuštene i društvene (50%), kao komunikativne i sklone analizi (47%). Po mišljenju ispitanika starost onih koji se pojavljuju u informativnim emisijama treba da bude do 60 godina. POTREBA ZA KOMENTARISANJEM INFORMACIJA Poznato je da nema veće iluzije od verovanja u „apsolutno neutralnu informaciju”. Ta priča i danas postoji, i deo je opšteg saznanja. Jedan broj gledalaca ima potrebu za najnepristrasnijom informacijom, za činjenicama o kojima će zatim oni sami da daju svoj sud. Po svemu sudeći, takva pozicija krije

96