RTV Teorija i praksa

dramaturgije (kao specifične literarne discipline), režija je u ovih tridesetak godina pronašla za sebe odgovarajuče mesto, beležeći, možda, najveće uspehe u programu ove snažne informativne kuće. Njen pionir jc bio, a to moram pomcnuti, Radivoje Lola Dukić, koji je sopstvenim humorisličkim rukopisom (u nekoliko serija) okupio brojno gledalište oko televizora i ozbiljno, u to vreme, uzdrmao popularnost informativne emisije "Dnevnik". Budući da ovaj primer nije usamljen, sasvim spokojno se može ustvrditi da je reditelj bio i ostao cenjena ličnost u kreiranju TV programa. U kakvom su odnosu dokumentarno i igrano u televizijskoj estetici? Ako pitale kakav je odnos dokumentarnog i igranog u programskoj estetici Televizije Beograd, na to Vam pitanje ne mogu reći ni kao gledalac, a još manje kao jedan od stvaralaca toga programa. Jednostavno rečeno, nemam dovoljan uvid u sve ono što je proizvedeno i emitovano u toku tridesetak godina. Ali, ako pitate kakav bi trebalo da bude odnos između dokumentarnog i igranog programa jedne dobro organizovane i programski osmišljene televizijske kuče, prednost bih, svakako, dao dokumentarnom programu. A za to bih mogao da navedem bezbroj razloga. Kao prvi razlog, koji se nameće, u razmišljanju je sledeći: dokument je najizvorniji dokaz onoga što želimo da prikažemo u emisiji. On je i najbliži istini. Njega ne treba "umelnički" nadgrađivati. Dokument je osnovni televizijski zapis. Dokumentarnoj emisiji nije neophodan literarni preteksl (sinopsis, scenario i dr.), što ne znači da dokumenl "zahvaćen sa izvora života" može da bude emitovan. Njemu je, dakako, potrebna literarno-vizuelna selekcija i estelsko-etička nadgradnja, po zakonitostima stvaranja televizijske emisije, i sve ono šlo je potrebno da se tehničko-tehnološki uobliči određeni sadržaj, a u okvirima određene dokumentarne priče. Zatim, dokumentarnom programu je dovoljno prisustvo izvesnih elemenata televizijske dramaturgije (koja se u puno čemu razlikuje od dramaturgije igranih televizijskih struklura). I konačno, dokuraentarno u odnosu na igrano je daleko aktuelnije, suptilnije i životnije. Jer igrane rampe u dokumenlarnom kazivanju nema. Priroda i život su pozornice na kojima dokument donosi svoje sinonimične sadržaje, a u igri samog života i registrovanju istinitih

161