Sion
460
гроша и т. д. или судећи по ономе, како пиротски вдадика прокдиње „славу" и име српско, или судећи по ономе, како Виктор Нишки анатемише Србе; или судећи по ономе, како Доротеј издаје највеће бугарске патриоте, као Панајота са дружином; или како анатемише Србе и како је опљачкао црквене и школске новце у Врањи и Скопљу, или како је послао Дионисија у цркву св. Димитрија, те замазао све српске свеце и длетлом искварио слику Краљевића Марка; за тим судећи но оним датима, шта раде бугарске владиде у самој Бугарској, као у Врапу, у Рушчуву и т. д. ми налазимо, да ће они: 1) изазвати противу себе мржњу у самој Бугарској. 2) изазваће мржњу противу сибе у српским крајевима, и 3) изазваће мржњу између два сродна народа, између браће Срба и Бугара. Целокупним својим радом биће од веће гатете него ли од вајде како србима, тако и бугарима. Не треба имати бог те пита колико увиђавности, па да се ово увиди. Ми смо свагда били на страни наше браће бугара у борби за националну цркву; ми смо им помагали, колико смо могли, једно за то, да се очува славенски елемент, те да се не грчи и не турчи, а друго за то, што смо мислили, да ће од тога добити ибугари.и Срби. И збиља је народ водио борбу и тим је развио народну свест, а данашње су владике бугарске биле у служби грка и турака и ни најмање нису учествовали у борби. Кад је народ извојевао црквену управу, њему се наметну за владике они људи, који су служили туђине и сада одпочну најжеће, као сиротиња 1) да глобе народ, а 2) да гњаве и да даве како бугаре за новце, тако и србе, да имају већу паству. Они су сада највећи гонитељи срба и највећи ревнитељи гњављења бугарске, српске и грчке народности. На место мира и братства, проповедају мржњу; на место Христове науке, они предикују своју личну корист. Па